اپلیکیشن‌های آموزشی

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

اپلیکیشن‌های آموزشی

از تکنولوژی گریزی نیست. هر کودکی که به دنیا می آید، اینترنت را به عنوان همراه همیشگی خود خواهد داشت. همانطور که فناوری به یک جریان اصلی در زندگی تمام انسان ها تبدیل شده است، در محیط یادگیری نیز رخنه کرده و بسیاری از مدارس از رایانه و تبلت در کلاس استفاده می کنند و تکالیفی می دهند که نیاز به استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های آموزشی دارد. امروزه استفاده از فناوری در آموزش کودکان از مقطع پیش دبستانی تا پایان تحصیلات دبیرستان محبوبیت زیادی کسب کرده اما آیا واقعاً تزریق یادگیری مبتنی بر اپلیکیشن به دانش آموزان کمک می‌کند؟

مزایای اپلیکیشن های آموزش

اهداف و انگیزه ها

نمی‌توان انکار کرد که کودکان و نوجوانان عاشق استفاده از برنامه های آموزشی هستند. اپلیکیشن ها برای آن ها محرک و سرگرم کننده اند. در حالی که معلمان ممکن است در جلب توجه و ایجاد انگیزه  در کودکان در کلاس درس مشکل داشته باشند ، اما به ندرت در ایجاد انگیزه برای استفاده از رایانه در دانش آموز مشکل دارند. همچنین دانشجویان در اکثر مواقع از سخنرانی کردن و ارائه ی دروس در کلاس فراری هستند، اما ممکن است با استفاده از یک اپلیکیشن آموزشی وظایف خود را آسان تر انجام دهند. استفاده از برنامه های آموزشی راهی است برای ارتقای انگیزه و ایجاد علاقه به موضوعات درسی ای که ممکن است دانش‌آموزان و دانشجویان به آن علاقه مند نباشند.

آماده‌سازی برای آینده

محصلین امروز در آینده برای پیدا کردن شغل و موفق شدن در آن نیازمند مهارت های استفاده از کامپیوتر و اپلیکیشن ها و برنامه ها هستند. استفاده از برنامه های آموزشی آن ها را برای استفاده از فناوری در آینده آماده می کند. علاوه بر این، استفاده از ابزار دیجیتال در مدارس این امکان را به کودکانی که در خانه کامپیوتر ندارند، خواهد داد تا مهارت های فناوری خود را در مدرسه رشد دهند.

یادگیری فردی

در اینکه هر فرد به روش و شیوه ی خاص خودش مطالب را یاد می گیرد، شکی نیست. بعضی از افراد بیشتر یادگیرنده‌ی دیداری هستند، در حالی که دیگران ممکن است برای یادگیری به حس شنیداری یا سایر حواس نیاز داشته باشند. یک اپلیکیشن می تواند انواع مختلف دانش‌آموزان را به خود جلب کند. به‌علاوه، کودکان می توانند با سرعت متناسب خودشان در درس پیش بروند. داشتن فرصت یادگیری بدون تأثیر مستقیم معلم، دانش آموزان را به مطالعه ی مستقل ترغیب می کند. در سیستم آموزش سنتی، یادگیری از خود ( self-learning ) چیزی است که به ندرت اتفاق می افتد. برنامه های آموزشی، دارای منابع علمی بی شماری هستند تا دانش آموزان بتوانند لذت کشف و یادگیری را بچشند.

اپلیکیشن ها موانع آموزش در یادگیری را رفع می کنند.

فناوری ممکن است راهی برای کودکان معلول فراهم کند تا مطالبی را یاد بگیرند که در یک کلاس سنتی درس نتوانند آن را دریافت کنند. به عنوان مثال، برنامه هایی وجود دارد که بر کمک به کودکانی که در روخوانی مشکل دارند و یا کودکان اوتیستیک برای رشد مهارت های اجتماعی، تمرکز دارد. این نوع اپلیکیشن های آموزشی، پیشرفت به صورت انفرادی و بدون نظارت عمومی را برای دانش آموزانی که از قضاوت واهمه دارند، به ارمغان می آورد.

اپلیکیشن به عملکرد علمی دانش آموزان کمک می کند.

اگرچه تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد، اما شواهدی در دست است که نشان می‌دهد استفاده از برنامه های آموزشی به کودکان کمک می کند تا بهتر مطالب را یاد بگیرند.

 به عنوان مثال، مایا لوپوچ  (Maya Lopuch) پژوهشگر در زمینه ی آموزش، دریافته است که دانش آموزان دوره ی ابتدایی و راهنمایی که از برنامه های مختلف در دستگاه iPad به عنوان بخشی از برنامه ی درسی خود استفاده می کنند، عملکرد خود را در ارزیابی نهایی بهبود بخشیده اند. دانش آموزان پس از فقط سه ماه استفاده از آی پد، کارایی خود را 9 درصد یعنی از  51 درصد به 60 درصد افزایش داده اند.

 میشل ریکونسنتe) Michelle Riconscent) استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت که نمرات آزمون کلاس پنجم پس از اجرای هر روزه ی یک اپلیکیشن گیم (بازی) 20 دقیقه ای در پنج روز از هفته، در مقایسه با گروهی که بازی انجام نداده اند، کمی بیش از 15 درصد بهبود یافته است.

 سرانجام، هافتون میفلین (Houghton Miffli) مطالعه‌ای را انجام داد که در آن اثربخشی استفاده از یک برنامه برای کمک به یادگیری جبر در دانش آموزان متوسطه را اندازه‌گیری کرد. او دریافت که دانش  آموزان با استفاده از اپلیکیشن و نه کتاب درسی، 20 درصد بیشتر در درک جبر "مهارت" یا "پیشرفت" کسب کرده اند. لازم به ذکر است که بودجه‌ی تمام این مطالعات توسط شرکت هایی تهیه شده است که به موفقیت اپلیکیشن ها علاقه دارند. مطمئناً با افزایش محبوبیت یادگیری مبتنی بر اَپ ها، تحقیقات بیشتری نیز انجام خواهد شد.

اپلیکیشن ها به کمک معلمان نیز می آیند.

هر چیزی که از یک معلم پشتیبانی کند برای دانش آموزان نیز مفید خواهد بود.

فناوری و اپلیکیشن ها می توانند به دبیران برای سازماندهی و طبقه بندی کلاس کمک کنند. همچنین یک معلم می تواند با استفاده از یک اَپ مناسب وضعیت درسی هر دانش آموز را رصد کند. علاوه بر این، دبیران می توانند با استفاده از قابلیت های فناوری و اپلیکیش های آموزشی مفاهیم درس خود را راحت تر و جذاب تر به دانش آموزان خود منتقل کنند.

اپلیکیشن ها درختان را نجات می دهند.

شاید برای تهیه ی کاربرگ ها و کتب درسی یک مدرسه به تمام درختان یک جنگل نیاز باشد. با استفاده از فناوری آموزشی، نیاز به کاغذ، وسایل نوشتاری و سایر وسایل مدرسه کاهش می‌یابد. البته که پیامدهای استفاده از رایانه ها و مقدار انرژی ای که مصرف می کنند و دفع نامناسب رایانه ها و موبایل های فرسوده شده قابل چشم پوشی نیستند اما استفاده از برنامه های آموزشی قطعاً به محافظت از درختان کمک می‌کند.

اپلیکیشن ها هفت روز هفته / 24 ساعته در دسترس هستند.

یک موسسه‌ی آموزشی، مدرسه و یا یک انستیتو نمی تواند 24 ساعته در حال فعالیت باشد اما اپلیکیشن های موبایل همیشه در دسترس هستند و هر زمان که فرد بخواهد مطلبی را یاد بگیرد می‌تواند از اَپ های تلفن همراه خود استفاده کند.

در انتها لازم است که به یکی از مهمترین معایب استفاده از برنامه‌های آموزشی بپردازیم:

حواس‌پرتی

یکی از رایج ترین انتقادها در استفاده از فناوری در آموزش این است که این امر خود به حواس پرتی دانش آموزان از سایر دروس بدل شود. بسیاری از دانش آموزان از مهارت های بالای استفاده از کامپیوتر و موبایل برخوردارند و روش‌هایی را برای استفاده از تبلت های مدرسه یا رایانه‌های نوت بوک خود برای گشت و گذار در وب یا بازی های غیر مرتبط پیدا می کنند. در پایه های بالاتر، گاهی اوقات از تلفن های هوشمند به عنوان ابزاری برای یادگیری در کلاس استفاده می‌شود و ممکن است اینترنت وسوسه‌برانگیز باشد.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا