چگونه در آموزش آنلاین، تدریسی مؤثر داشته باشیم؟

زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

چگونه در آموزش آنلاین، تدریسی مؤثر داشته باشیم؟

جهان امروز آن‌قدر سریع در حال تغییر و تحول است که باید برای رسیدن به این تغییرات ابتدا از خود شروع کنیم. آموزش وارد دوره‌ای جدید شده که به کل صورت تدریس و یادگیری را عوض کرده است. دیگر آموزش حضوری جای خود را به آموزش آنلاین داده است پس اگر می‌خواهید در حوزۀ آموزش و تدریس فعالیت کنید لازم است نکاتی را در خصوص آن یاد بگیرید.

دلیل اینکه فراگیران به آموزش‌های آنلاین روی آورده‌اند این است که:

  • برایشان مقرون به‌صرفه‌تر است.
  • انعطاف‌پذیرتر است. اکثر فراگیران ترجیح می‌دهند خودشان زمان شرکت در کلاس را تعیین کنند.
  • تنوع بیشتری دارد. در آموزش حضوری روش‌های تدریس معمولا محدود هستند در صورتی که در آموزش آنلاین برعکس است.

برای اینکه بتوانید با چنین تحول عظیمی هم‌سو شوید باید مهارت‌های جدیدی کسب کنید. در این روش از آموزش تنها خوب درس دادن کافی نیست. شما باید با روش‌های روز آموزش آنلاین آشنایی داشته و بر اجرای آن مسلط باشید.

  1. از بازی‌وارسازی آموزش برای افزایش مشارکت استفاده کنید.

این تکنیک هنر ترکیب مکانیسم‌های بازی با سناریوهای واقعی است. امروزه از بازی‌وارسازی به عنوان روشی موثر برای درگیر کردن فراگیران و آموزش بهتر آنها استفاده می‌شود. استراتژی بازی‌وارسازی این است که به فراگیرانی که تمرین یا تکلیف مشخصی را انجام می‌دهند، پاداش می‌دهد تا آنها را تشویق به مشارکت بیشتر کند.

یکی از راه‌های وارد کردن مکانیسم‌های این تکنیک این است که از اِلِمان‌هایی مانند کار گروهی، استفاده از استیجی مجازی برای دانشجویانی که می‌خواهند موضوعی را در کلاس ارائه دهند، کوئیزهای بین درسی، اعطای برچسب مجازی، سطوح مختلف و غیره استفاده شود.

چنین تکنیک‌هایی سبب می‌شود آموزش جذاب‌تر شود و اشتیاق فراگیران را بیشتر می‌کند.

  1. از اِلِمان‌های گرافیکی استفاده کنید.

همان‌طور که بازبینی دوبارۀ سناریوی جلسات لازم است، برای داشتن تدریسی موفق بازنگری محتوا نیز واجب است. هرگز به یک نوع قالب برای ارائۀ محتوا محدود نشوید.

نوشته‌های خشک جزوه، روی صفحۀ نمایشِ فراگیران، جلسات شما را خوب پیش نخواهند برد. لازم به ذکر است که در آموزش مجازی شما زودتر توجه مخاطب را از دست خواهید داد پس برای جلوگیری از آن لازم است تا هرجا که لازم بود از المان‌های گرافیکی استفاده کنید.

البته نکته‌ای که باید در استفاده از این المان‌ها به یاد داشته باشید این است که همانطور که استفادۀ به جا از آنها در تجربۀ یادگیری فراگیران تاثیرات مثبتی دارد، زیاده‌روی در به‌کار گیری از آنها نتیجۀ عکس خواهد داشت. از المان‌هایی استفاده کنید که ارتباط مستقیمی با محتوای تدریس شما دارد (مثل جداول، عکس‌های مرتبط و غیره).

  1. پذیرای بازخوردهای فراگیرانتان باشید

بازخورها نقش بسیار موثری در روند تدریس شما دارند. سبب می‌شود تا افراد میزان پیشروی خود را بفهمند و راه خود را برای ادامۀ یادگیری در دوره‌ها و جلسات شما پیدا کنند.

تدریس آنلاین باعث می‌شود تا افراد پشت صفحات الکترونیکی خود گم شوند و احساس کنند نظارتی بر آنها نیست. برای اینکه افراد با تدریس شما ارتباط برقرار کنند و یادگیری عمیق‌تری داشته باشند ارتباط خود با آنها را قطع نکنید و قسمتی از سناریوی تدریس خود را به پرداختن به بازخوردها اختصاص دهید.

در این راه حتی می‌توانید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا با افرادی که احساس نیاز می‌کنند جلسات خصوصی آنلاین داشته باشند. چنین حرکت کوچکی می‌تواند تاثیرات بسیار بزرگی در پیشروی دوره‌ها و جلسات شما داشته باشد. اگر امکان برگزاری جلسات خصوصی برای شنیدن بازخورد فراگیران‌تان را ندارید می‌توانید از طریق ایمیل اقدام به این کار کنید یا اگر پلتفرم آموزشی خود را دارید حتما محلی را برای ارتباط با دانشجویان‌تان (چه به صورت تماس مستقیم و چه غیرمستقیم) در نظر بگیرید.

  1. سادگی و انعطاف‌پذیری کلید آموزش موفق است

برای افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی خود لازم است از پیچیدگی‌ها دوری کنید و آنها را آن‌قدر انعطاف‌پذیر طراحی کنید تا برای تمام مخاطبانتان قابل استفاده باشد.

تدریس غیرهمزمان: شاید تمام فراگیران شما توانایی شرکت همزمان در جلسات را نداشته باشند. با در نظر گرفتن شرایط مخاطبانتان بهتر است تدریس از پیش ضبط شده را در اختیار فراگیرانتان قرار دهید تا در هر ساعتی که می‌توانند پای جلسات شما بنشینند. با چنین روشی می‌توانید مطمئن شوید که مشارکتی صددرصدی از سوی دانشجویانتان خواهید داشت.

دور از صفحۀ نمایش: سعی کنید دور از صفحه نمایش نیز فراگیران‌تان را درگیر کنید. مثلا از زمان تفکر استفاده کنید و دانشجویانتان را تشویق کنید تا به دور از صفحه نمایش مدتی فکر کنند و با ایده‌ای جذاب برای صحبت به کلاس بازگردند.

خِبره شدن در تدریس آنلاین کار آسانی نیست اما دانستن نکات مهم سبب می‌شود با روند آن آشناتر شده و با اعتماد به نفس بیشتری دوره‌های خود را برگزار کنید. سعی کنید محیطی با درصد مشارکت بالا فراهم کنید تا هم مخاطبان بیشتری را جذب کنید و هم کیفیت تدریس را بالا ببرید.

لینک منابع :
مترجم : نیلوفر شریف‌زاده
ویراستار : مریم نوری‌نیا