تاثیر بهبود طراحی سامانه‌ی آموزشی (LMS) در آموزش مجازی

زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

تاثیر بهبود طراحی سامانه‌ی آموزشی (LMS) در آموزش مجازی

سارا شرودر Sarah Schroeder یک طراح، معلم و مربی آموزشی در ایجاد راه حل‌های جذاب و مرتبط با آموزش الکترونیکی است.

وی به مسائلی همچون، درک متفاوت فراگیران، طراحی متناسب با نحوه‌ی کار مغز ما انسان‌ها و اشتیاق فراگیران علاقه‌مند است، همچنین موفقیت تمامی یادگیرندگان برای او از اهمیت بالایی برخوردار است و آن‌ها را به چالش و توانمندسازی در مورد یادگیری دعوت می‌کند. سارا ابتکارات فناوری آموزشی معلمان را در دانشگاه سین سیناتی Cincinnati هماهنگ می‌کند و یک معلم با گواهی ISTE است.

او همچنین مادر دو فرزند است. دخترش در مدرسه‌ی راهنمایی آنلاین تحصیل می‌کند و پسرش در مدرسه‌ی راهنمایی به شیوه‌ی معمول و سنتی.  که البته در جریان بیماری همه‌گیر کرونا او نیز تحت یادگیری آنلاین قرار گرفته است.

در ادامه متنی از زبان سارا شرودر را مطالعه می‌کنیم که در راستای بهبود سامانه‌های آموزشی پیشنهاداتی دارد:

زمانی که یادگیری از راه دور شروع شد، من آماده بودم. دخترم سه سال در مدرسه‌ی آنلاین آموزش دیده بود همچنین من یکپارچه‌سازی فناوری را آموزش می‌دهم. اما در این مدت، خانواده‌ی ما نیز دچار چالش‌هایی شد. من متوجه شدم، پسرم که به عنوان دانش‌آموز ممتاز در مدرسه‌ی حضوری شناخته می‌شد، اکنون با عدم تمرکز، انجام نشدن تکالیف و به طور کلی افت تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کند.

برای من سوال شد که چه اتفاقی افتاده؟ و چه عنصری می‌تواند به یادگیرندگانی مانند او کمک کند؟

به نظر من می‌رسد که ما مدرسان می‌توانیم از سیستم مدیریت یادگیری (LMS) خود، مانند Canvas ، Schoology ، Google Classroom و غیره، برای ایجاد یک سامانه یا پایگاه دیجیتالی خانگی برای یادگیرندگان خود استفاده کنیم.

ما می‌توانیم از LMS برای ایجاد یک جامعه‌ی یادگیرنده، افزایش قابلیت به کارگیری و هدایت همه‌ی افراد در مسیر و در راستای وظایف خود استفاده کنیم.

با همدلی شروع کنید

همدلی در طراحی بسیار مهم است. خود را به جای یادگیرندگانتان بگذارید و آن‌ها را در طراحی خود در اولویت قرار دهید. آن‌ها کاربران نهایی هستند. آن‌ها کسانی هستند که باید برایشان تجربه‌های یادگیری learning experiences ارزشمند طراحی کنیم.

وقتی از معلمان پرسیدم که به طور مثال چرا این ابزار را انتخاب کرده‌اید یا چرا از این روش خاص برای ارسال تکالیف استفاده می‌کنید؟

 بسیاری در پاسخ گفته‌اند: "زیرا این کار برای من آسان‌تر است."

اما این‌که چه چیزی را ترجیح می‌دهیم، اهمیت زیادی ندارد، بلکه باید انتخاب‌های همدلانه و دانش‌آموز (یادگیرنده) محور را در نظر بگیریم. چرا که در نهایت، طراحی فراگیر‌محور، کار را برای مدرس نیز آسان خواهد کرد.

ابتدا مکان و پلتفرمی را ایجاد کنید که هر آنچه یادگیرندگان و خانواده‌های آن‌ها به آن نیاز دارند، در خود جای دهد.

به طور مثال یک چک‌لیست با لینک‌های مورد نیاز یا انتشار یک خلاصه از آنچه قرار است در طی هفته انجام دهید و یا اطلاعات را از طریق ایمیل به دست آن‌ها برسانید. این پیشنهادات برای شروع، بسیار کارآمد هستند اما نباید از تمام آنچه که در ذهن دارید، استفاده کنید.

در سال اخیر (2020)، بسیاری از یادگیرندگان و خانواده‌هایشان مجبور شدند از چندین سیستم عامل یادگیری، ایمیل، وب سایت و ابزارهای دیگر برای یافتن، تکمیل و ارسال فعالیت‌های آنلاین استفاده کنند. این مسئله برای اکثر افراد بسیار دشوار بود و عدم انسجام از یک هفته به هفته‌ی بعدی و کلاسی به کلاس دیگر همه را به چالش می‌کشید.

به تجربیات یادگیری آنلاین از دیدگاه فراگیران خود توجه کنید. آیا برای آن‌ها ساده و قابل درک است؟ آیا آن‌ها از یادگیری و ایجاد جامعه‌ی یادگیرنده پشتیبانی می‌کنند؟ اگر هنگام طراحی، این سوالات کلیدی را از خود بپرسید، تجربیات یادگیری برای همه بهتر خواهد بود.

شکل‌گیری یک جامعه

یک نگرانی مشترک احساس عدم ارتباط در یادگیری آنلاین است. ما نمی‌خواهیم که یادگیرندگان احساس کنند با کامپیوتر درگیر هستند. بلکه باید بدانند آن‌ها با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. همچنین با محتوا و با مُدَرِسِشان.

از همدلی در طراحی برای انتخاب ابزاری که باعث ایجاد اتصال و ادغام یکپارچه در LMS شما می‌شود استفاده کنید. به عنوان مثال، Edpuzzle ، Pear Deck و Seesaw به شما امکان می‌دهند، صدا و محتوای تعاملی خود را در LMS پیوند دهید یا آن را جاسازی کنید. Flipgrid یک گام فراتر می‌رود و به یادگیرندگان اجازه می‌دهد تا با هم تأمل کنند و صدای یکدیگر را بشنوند. از محیط‌های بحث و گفتگو برای طرح سوالات میدانی استفاده کنید و ...

در دوره‌ی آنلاین خود یک نقطه‌ی ورود ایجاد کنید که شخصیت شما را نشان دهد و منابع برای یادگیرندگان سازماندهی شده باشد. رزماری جین، هماهنگ کننده‌ی فناوری مدارس دولتی سین سیناتی، معلمان را به استفاده از کلاسِ Bitmoji ،[1]  پی دی افِ قابل کلیک یا مرور هفته‌ در یک نگاه، تشویق می‌کند تا یادگیرندگان به سمت هدف و آنچه که اهمیت دارد، هدایت شوند.

جین می‌گوید: "ما باید به محل زندگی خود بیندیشیم. "محله‌ی ما. خانه‌های ما. همه و همه باید ایمن و راحت باشند. پایگاه خانگی آنلاین شما نیز باید چنین باشد. فراگیران باید انتظار حمایت و آشنایی را داشته باشند که آ‌ن‌ها را به موفقیت برساند. "

اگر پلتفرم شما الگویی برای صفحه‌ی اصلی ارائه می‌دهد، از آن استفاده کنید و آن را برای خود و فراگیرانتان شخصی‌سازی کنید. در برقراری ارتباط همدلانه عمل کنید. بدانید که این نوع از آموزش برای اکثر افراد جدید است و نیازمند کمی انعطاف‌پذیری از سمت شماست.

طراحی خوب

ساده نگه داشتن پلتفرم باعث کاهش بار شناختی و افزایش حافظه‌ی کاری می‌شود. فراگیران برای جستجوی آنچه برای موفقیت لازم دارند، نیازی به استفاده از انرژی ذهنی اضافی ندارند. کلاس آنلاین خود را طوری طراحی کنید که یک مکان واحد برای به‌روزرسانی‌های روزانه یا هفتگی، مطالب یادگیری، تکالیف، فعالیت‌ها، لینک‌های جلسات، نمرات، بازخورد و سایر موارد مورد نیاز آن‌ها، باشد.

همه‌چیز را به صورت بخش‌های ساده و منظم سازماندهی کنید تا همه بتوانند به سرعت و به راحتی محتوا را مشاهده کنند.

در ادامه بهترین شیوه‌های طراحی را برای جلوگیری از عدم تمرکز و موانع یادگیری اعمال کنید:

  • از لیست‌ها استفاده کنید و از متن‌های بلند‌بالا بپرهیزید.
  • به خوانایی فونت استفاده شده توجه کنید. از فونت‌های فانتزی استفاده نکنید (بسیاری از آن‌ها قابل خواندن نیستند).
  • تعداد فونت‌های استفاده شده را محدود کنید. از بیش از یک نوع فونت برای عناوین و متن پاراگراف‌ها استفاده نکنید.
  • از رنگ برای تأکید استفاده کنید، اما از بیش از دو رنگ در متن استفاده نکنید.
  • از رنگ‌های متضاد استفاده کنید.
  • به صفحه‌آرایی تمیز و ساده توجه کنید.
  • از تصاویری استفاده کنید که مفاهیم اصلی را تقویت می‌کنند. از تصاویر بی‌معنی پرهیز کنید.
  • از اینکه فراگیران مجبور شوند برای ورود به یک محتوا مدام بر روی لینک‌های مختلف کلیک کنند، خودداری کنید.

متعهد به سازگاری باشید

در یک کلاس حضوری، همه چیز متمرکز و سازگار است. روال مشخص است. مکان کلاس‌ها تغییر نمی‌کند و فراگیران مجبور نیستند حدس بزنند که کجا باید بروند یا کجا ابزارهای آموزشی مورد نیاز را پیدا کنند. همین موارد باید به صورت آنلاین نیز برقرار باشد و سامانه‌ی شما به یادگیرندگان کمک می‌کند تا به صورت مستقل و آنلاین تحت آموزش قرار گیرند.

در ادامه چند دستورالعمل نیز برای سازگاری بیان شده است:

  • نمادها را برای یادگیرندگان تکرار کنید تا به سرعت متوجه شوند که چه کاری باید انجام دهند.
  • برای نام‌گذاری پوشه‌های آنلاین (به عنوان مثال، موضوع و تاریخ) از مجموعه‌ی کوچکی از ابزارهای دیجیتال که برای همه آشنا است، استفاده کنید.

از فراگیران پشتیبانی و حمایت کنید.

به منظور حمایت بیشتر از فراگیران خود، موارد زیر را انجام دهید:

  • منابع مدرسه را در سامانه‌ی خود برای  خانواده‌ها و یادگیرندگان بگنجانید.
  • پشتیبانی از همه‌ی یادگیرندگان انجام دهید.
  • اهداف و مقاصد را به طور برجسته نشان دهید.
  • گزینه‌هایی برای حمایت از اختلافات فردی ارائه دهید.
  • و ....

نتیجه‌گیری

اگر طراحی دانش‌آموز‌محور را در اولویت قرار دهیم، می‌توانیم از میزان استرس والدین، مدرسان و فراگیران بکاهیم.

استفاده از LMS به عنوان یک سامانه‌ی دیجیتال خانگی اولین قدم ساده برای اطمینان از این است که همه‌ی یادگیرندگان می‌توانند موفق باشند و همچنین فارغ از محیط یادگیری، آموزش و ایجاد یک جامعه‌ی پیوسته در کلاس امکان‌پذیر است.

 


[1] ساختن آواتار شخصی

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری