بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت

زمان تقریبی مطالعه : 18 دقیقه

بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت

بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت در هر شغلی ضروری است. یک وب‌سایت با بارگذاری آهسته مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

اول، باعث می‌شود کسانی که وارد این نوع وب‌سایت‌ها می‌شوند، آن را برای همیشه کنار بگذارند. 47٪ از افراد انتظار دارند صفحۀ وب در کمتر از دو ثانیه بالا بیاید.

دوم ، بر موقعیت قرارگیری در صفحات نتایج موتور جستجو   (SERP) تأثیر منفی می‌گذارد.

هر روز بیش از 92٪ از افراد از موتور جستجوی Google برای یافتن اطلاعات در اینترنت استفاده می‌کنند.

اگر وب‌سایت شما برای load شدن به مدت زمان طولانی‌تری احتیاج داشته باشد، در نتیجۀ جستجوی افراد در لینک‌های اولیه نخواهد بود و این مسئله اصلا دلخواه شما نخواهد بود.

با آگاه شدن نسبت به اهمیت سرعت پلتفرم حال دریابید که چگونه سرعت بارگذاری وب‌سایت را افزایش دهید؟

  • یک سرور میزبان خوب انتخاب کنید

هنگام انتخاب برنامۀ میزبان شبکه، سرور VPS یا سرورهای اختصاصی را انتخاب کنید. راه‌حل‌های ارزان ممکن است فقط در نقطۀ شروع خوب باشند.

  • فایل‌های کم‌تر، وب‌سایت سریع‌تر!

صفحات وب از طریق پروتکل HTTP بارگیری می‌شوند. تمام HTML، فایل‌های JS و تصاویر از این مسیر ارسال می‌شوند. هر چقدر تعداد آن‌ها بیشتر باشد، زمان انتظار برای ارائه و لود شدن صفحه نیز بیشتر خواهد بود.

  • پشتیبانی از دستگاه‌های تلفن همراه

امروزه نمی‌توان اهمیت سازگاری وب‌سایت‌ها را دست کم گرفت. به این معنی که وب‌سایت باید در دستگاه‌های مختلف با اندازه صفحه‌نمایش‌های گوناگون مانند لپ‌تاپ، دستگاه‌های تلفن همراه یا تبلت عملکرد خوبی داشته باشد. بهینه‌سازی نسخۀ موبایل یک امر ضروری است. برای ارائۀ یک فرآیند بارگیری سریع، انیمیشن‌های غیرضروری و فایل‌های بزرگ گرافیکی را حذف یا تغییر حجم دهید. برای ایجاد قالب‌های سازگار با وب‌سایتتان، توصیه می‌کنیم از flexbox استفاده کنید. Flexbox Froggy سایت خوبی برای یادگیری این روش است.

  • تعداد فایل‌ها را کم کنید و حجم تصاویر را فشرده کنید.

روش خوب دیگر برای سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری وب‌سایت، کوچک و خرد سازی است. کوچک کردن  minifying فرآیندی برای فشرده‌سازی اندازۀ فایل‌هایی است که توسط کاربر از سرور بارگیری می‌شود. این فرآیند فضاها و کاراکترهای غیرضروری را بدون اینکه بر عملکرد صحیح کد برنامه تأثیر بگذارد از فایل‌ها حذف می‌کند. از این روش می‌توان، برای فایل‌های Javascript یک برنامه و اپلیکیشن استفاده کرد.

  • استفاده از CDN

سرورهای CDN در سراسر دنیا وجود دارند. با استفاده از این سرورها، کاربران می‌توانند تعلقات (پرونده‌های JS و تصاویر) را از سرورهایی که به محل زندگی آن‌ها نزدیک‌تر هستند دانلود کنند که تأثیر مثبتی بر زمان اجرای سایت خواهد گذاشت.

  • آزمایش وب‌سایت

برای بررسی سرعت وب‌سایت و اطمینان از اینکه وب‌سایت شما از طرف کاربران رد نخواهد شد، توصیه می‌کنیم از Google PageSpeed Insight استفاده کنید. اگر می‌خواهید بررسی کنید که سایت شما چند فایل را لود می‌کند، استفاده از Pingdom Tools را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به لطف این چند مرحله، می‌توانید بارگذاری وب‌سایت را تسریع کنید، که تأثیر مثبتی بر تجربۀ کاربر (UX) خواهد داشت و به شما امکان می‌دهد در نتایج جستجو در لینک‌های اولیه باشید.

  • GZIP

روش دیگر بهینه‌سازی زمان بارگیری، فشرده‌سازی فایل‌ها با استفاده از GZIP است. GZIP مقدار دادۀ بارگیری شده از سرور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. فایل‌های فشرده شده از سرور ارسال و به صورت محلی locally استخراج می‌شوند. برای اجرای فشرده‌سازی بر روی سرور، لازم است تا فایل ویرایش شود. فشرده‌سازی فایل‌های HTML و CSS می‌تواند بین 50 تا 70 درصد در حجم پرونده‌ها صرفه‌جویی کند. این بدان معنی است که وب‌سایت شما سریع‌تر بارگیری می‌شود، که باز هم تأثیر مثبتی بر تجربۀ کاربران خواهد گذاشت.

  • ذخیره‌سازی

هنگام بازدید از یک وب‌سایت، مرورگر شما محتوای آن را دانلود می‌کند: مانند فایل‌های Javascript ، CSS style sheets ، فونت‌ها و تصاویر. البته هر بار که در یک مدت زمان خاص از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، این اتفاق نمی‌افتد زیرا حافظۀ مرورگر   browser caching به مرورگر اجازه می‌دهد تا این فایل‌ها را برای مدتی ذخیره داشته باشد. اولین بار که به یک وب سایت مراجعه می‌کنید، منابع مختلفی دریافت خواهید کرد که مرورگر شما بلافاصله آن‌ها را ذخیره می‌کند. معمولا اولین برخورد با صفحۀ وب طولانی‌تر خواهد بود، اما در جستجوهای بعدی سریع‌تر لود خواهد شد زیرا مرورگر اطلاعات مورد نیاز برای ارائۀ صفحۀ وب را در حافظۀ خود حفظ کرده است. برای فعال کردن کنترل حافظه cache-control برای داده‌های عمومی و متداول به مدت یک ماه، باید فایل .htaccess را با کد زیر ویرایش کنید:

خط اول اطمینان حاصل می‌کند که فایل یکی از انواع jpg, png, CSS, javascript, و ... است. زمان داده شده به ثانیه بیان می‌شود. که در این نمونه، مربوط به یک بازۀ زمانی یک ماهه است.

در ادامۀ مطلب، به بررسی یک مورد حقیقی از طراحی پلتفرم‌های آموزش مجازی E-Learning می‌پردازیم.

به تجربۀ فردی Om Prakash  که در طول دوره‌ی کارآموزی خود از تیم‌های طراحی که در شرکت‌های مختلف بسترهای آنلاین یادگیری تولید می‌کنند، توجه کنید.

همچنین این فرد خود یک کاربر ثابت سیستم عامل‌های یادگیری آنلاین می‌باشد و معتقد است یک شکاف در تجربه‌ بین یادگیری آنلاین در مقایسه با یادگیری کلاس فیزیکی وجود دارد.

معمولا مشکلاتی که یک پلتفرم e-learning با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، به دو موضوع زیر خلاصه می‌شود:

1. جلب اعتماد کاربران به سیستم عامل برای پرداخت هزینۀ یک دوره دشوار است.

2. کاربران معمولاً برای دورۀ بعدی خود در همان سایت اولیه جستجو و ثبت‌نام نمی‌کنند.

در ابتدا، از 10 – 15 نفر از افرادی که هیچ تجربهای در استفاده از سیستم عامل‌های یادگیری پرداختی ندارند تا کاربران مکرر مصاحبه شده است.

کاربران غالباً در اتمام دوره‌های خود مأیوس هستند.

به این دلایل:

  • سخنرانی‌های ویدئویی اغلب با استاندارد نشان داده شده در نسخۀ آزمایشی مطابقت ندارند.
  • اکثر کاربران اگر نتوانند پیشرفت خود را بسنجند، ادامه دادن دوره برایشان بی‌معنی است.
  • اکثر کاربران در مورد شرکت در دورۀ بعدی تردید دارند.
  • کاربران در اکثر مواقع مجبور هستند برای یادداشتبرداری از آنچه که فراگرفته‌اند از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ثالث و خارج از محیط دوره‌های خود استفاده کنند.
  • کاربران احساس می‌کنند که ممکن است ارتباط با سایر کاربران و یا مدرسان سخت باشد.

از چالش تا موفقیت

با علم به مشکلات و چالش‌ها راحت‌تر مسیر موفقیت را طی می‌کنید:

  1. در طراحی پلتفرم، توجه کنید که صفحۀ اصلی، هم قابلیت جستجوی دوره و هم دسته‌بندی دوره‌ها را داشته باشد.
  2. یک یادآوری reminder شخصی در داخل پلتفرم ایجاد کنید تا به کاربران یادآور شود که دوره‌های خود را به پایان برسانند.
  3.  کاربران قادر به همکاری و شبکه‌سازی در پلتفرم باشند.
  4. از طریق ارائه‌ی نظرات مثبت کاربران، افراد را در انتخاب بهترین دوره از سیل عظیم دوره‌های ارائه شده، یاری کنید.
  5. به کاربران کمک کنید تا برای مراجعه در آینده یادداشت‌های دیجیتالی از کل دوره تهیه کنند.

در نهایت Om Prakash براساس تمام تحقیقات و نظرسنجی‌هایی که انجام داده است، پلتفرم یادگیری مجازی خود را این‌گونه طراحی کرده است:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کاربران در پیدا کردن دوره‌های مدنظر خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1. از طریق جست‌و‌جو  2. از طریق دسته‌بندی‌

در نتیجه برای جلب رضایت هر دو مخاطب، هر دو امکان در صفحۀ اصلی قرار دارد.

برای حل معضل یادداشت‌برداری هنگام یادگیری، راه‌حل زیر را استفاده کرده است.

کاربر می‌تواند در فضای داخل پلتفرم یادداشت‌برداری کند، عکس فوری از صفحه نمایش بگیرد و یادداشت‌ها را هایلایت و ذخیره کند.

کاربران اظهار داشتند که آن‌ها فقط از لیست علاقه‌مندی‌ها wishlist  برای مقایسه دوره‌های آموزشی با بهترین دوره‌هایی که در گذشته گذرانده‌اند، استفاده می‌کنند. بنابراین برای راحت‌تر کردن عملکرد آن‌ها، ویژگی مقایسۀ دو یا چند دوره از طریق لیست علاقه‌مندی‌ها wishlist  یا مستقیماً از صفحۀ پیش نمایش دوره the course preview page به پلتفرم اضافه شده است.

(کاربران می‌توانند با کشیدن و رها کردن drag and drop یا انتخاب دوره‌های لیست علاقه‌مندی‌ها به مقایسۀ کورس‌ها بپردازند.)

یکی دیگر از چالش‌ها، ایجاد علاقه و دادن اطلاعات در راستای دوره‌های بعدی است. ارائۀ 10 درصد از فیلم‌های هر دوره به صورت نسخۀ آزمایشی رایگان به کاربران درک روشنی از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد می‌دهد.

یکی دیگر از نکات مهم در بین کاربران این بود که آن‌ها از برنامه‌های ثالث برای تنظیم یادآوری استفاده می‌کردند و یا اکثر آن‌ها به دلیل حجم کار خود، شرکت و ادامۀ دوره‌ها را به فراموشی می‌سپردند. به همین دلیل یک یادآوری داخلی برای کاربران طراحی شده است. ریمایندرها می‌توانند از طریق ارسال ایمیل یا پیام کوتاه باشند.

همچنین کاربران ذکر کردند که هیچ ارتباط و شبکه‌ای بین افراد در سیستم‌عامل‌های یادگیری آنلاین وجود ندارد.

این ایدۀ طراحی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی ایجاد کند که در آن کاربران می‌توانند گروه‌هایی را تنظیم و هم‌کلاسی‌ها و مدرسان خود را اضافه کنند و دوره را کنار یکدیگر بگذرانند.

(این عکس دو گروه را با جزئیاتی مانند نام گروه، تعداد کاربران، مدرسان و آخرین فعالیت نشان می‌دهد.)

در نتیجهگیری پایان این پروژه‌، Om Prakash بیان می‌کند که توانسته اهداف زیر را محقق کند:

  •  صفحهی اولیه‌ی وب سایت فقط بر اساس جستجو یا دسته‌بندی نیست. بلکه هر دو امکان را شامل می‌شود.
  •  کاربران می‌توانند یادآوری و ریمایندر تنظیم کنند تا به آن‌ها کمک کند دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند.
  •  کاربران می‌توانند گروه‌ها و انجمن‌ها را برای ارتباط با کاربران و مدرسان در سراسر جهان تنظیم کنند.
  •  کاربران می‌توانند دوره‌های لیست علاقه‌مندی‌های خود را با یک جدول مقایسه کنند.
  •  کاربران می‌توانند متن‌های خود را هایلایت و به مطالب، تصویر، فیلم و ... اضافه و ویرایش کنند.

همچنین آن‌ها قادر هستند یک یادداشت کوتاه از کل دوره ایجاد کنند.

در پایان این مطلب به بررسی چند پلتفرم بسیار موفق در حوزۀ آموزش آنلاین می‌پردازیم:

مورد 1: Duolingo

Duolingo یک بستر رایگان و آنلاین برای یادگیری زبان است که توسط Luis Von Ahn و Severin Hacker در سال 2011 تاسیس شد.

بر اساس آمار سایت، بیش از 100 میلیون کاربر ثبت شده دارد و 16 دوره‌ی کامل زبان برای انگلیسی‌زبانان و غیر انگلیسی‌زبانان ارائه می‌دهد.

نظریۀ یادگیری خودمحور Self-regulated learning theory پیشنهاد می‌کند که فراگیران باید خود راهنما، فعال و متولی فرآیندهای یادگیری خود باشند. یک پلتفرم موفق یادگیری آنلاین مانند Duolingo با استفاده از طراحی UX و UI سه مرحله از یادگیری خودمحور را شرح می‌دهد: پیش‌بینی یا پیش‌اندیشی forethought ، عملکرد performance و درون و خوداندیشی  and self-reflection

مرحلهی پیش‌اندیشی بر تجزیه و تحلیل وظیفهی فراگیران و باورهای خود انگیزشی متمرکز است. Duolingo با کنترل دوره‌های یادگیری و تعیین اهداف شخصی روزانه از کاربران پشتیبانی می‌کند.

وقتی کاربران جدید باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند کدام زبان را یاد بگیرند، سایت با نمایش تعداد کل زبان‌آموزان برای هر زبان، از رضایت اجتماعی استفاده می‌کند تا به فراگیران جدید اطمینان دهد که می‌توانند مانند سایر اعضا، عضوی از جامعۀ  Duolingo باشند.

پس از ثبت‌نام، Duolingo مانند یک مربی به کاربران جدید در تعیین یک هدف روزانه کمک می‌کند. پس از تعیین هدف روزانه، یک پنل پیشرفت نتایج مورد انتظار را به اهداف پیوند می‌دهد و یک فرآیند برنامه‌ریزی را آغاز می‌کند.

(این صفحه در وب سایت Duolingo کاربران را برای انتخاب زبان برای یادگیری راهنمایی می‌کند و می‌گوید که بسیاری از زبان‌آموزان دیگر آن زبان را انتخاب کرده‌اند. )

در طول مرحله‌ی یادگیری، طراحی UX و UI باید به گونه‌ای باشد تا فراگیران را درگیر نظارت و کنترل خود بر اهداف، استراتژی‌ها و انگیزه‌هایشان کند.

مولفه‌ی اصلی Duolingo استفاده از شیوۀ "درخت" است که در آن هر مهارت توسط یک بخش رنگی نشان داده می‌شود (شکل زیر).

در مورد زبان فرانسه، بخش‌ها، رنگ خود را از خاکستری (یادگیری هنوز شروع نشده) به رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی و سبز (با پیشرفت دروس) و در آخر به طلایی تغییر می‌دهند.

این روند تسلط بر مهارت را نشان می‌دهد. مطالعه‌ای از Pilar Munday نشان داد که ویژگی تغییر رنگ، نشانه‌های بصری ایجاد می‌کند که به یادگیرندگان یادآوری می‌کند با کنترل نقاط قوت و ضعف در کل مراحل یادگیری، یادگیری خود را بهبود ببخشند.

علاوه بر این، Duolingo گروه بزرگی از داوطلبان حامی دارد که مایل به کمک به دیگران در یادگیری زبان هستند. یک زبان‌آموز تازه‌کار می‌تواند به راحتی از یک همسال خود کمک بگیرد و از منبع مناسب برای درک یک درس استفاده کند.

در مرحله خوداندیشی، فراگیران در مورد وظایفی که به اتمام رسانده‌اند، ارزیابی خود را انجام می‌دهند، سطح رضایت خود را بررسی می‌کنند و از بازخورد برای تقویت یا حفظ آموخته‌های پیشین خود استفاده می‌کنند.

Duolingo معتقد است که یادگیری یک مهارت را می‌توان با تلاش مداوم در یک دورۀ طولانی به دست آورد.

بنابراین، درخت مهارت با گذشت زمان تحلیل می‌رود (رنگ طلایی به رنگ قبلی خود برمی‌گردد) و به فراگیران یادآوری می‌کند که لازم است این مهارت‌ها را مرتباً مرور کنند.

علاوه بر این، ویژگی تقویت مهارت‌ها، کاربران را ترغیب می‌کند کلماتی را که در زمان‌های مختلف آموخته‌اند، همچنان تمرین کنند.

نوار پیشرفت، رنگ و نمرۀ تسلط بر یک مهارت به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که عملکرد آن‌ها چقدر خوب است و آیا آن‌ها استاندارد لازم را کسب کرده‌اند یا نه.

دریافت بازخورد از منابع مختلف به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در مورد چگونگی برنامه‌ریزی موفقیت و تکمیل کارهای مشابه در آینده تصمیم‌گیری کنند.

(درخت مهارت که شامل امتیاز و نمرات مهارت است. رنگ طلایی و قرمز در نهایت به رنگ قبلی خود برمی‌گردد و به یادگیرندگان یادآوری می‌کند مهارت‌هایی را که آموخته‌اند، تمرین کنند.)

علاوه بر این، چند عنصر اجتماعی در Duolingo به مراحل عملکرد و خوداندیشی کمک می‌کند. بخش فعالیت، کاربران را قادر می‌سازد که یکدیگر را دنبال کنند و یک جدول رتبه‌بندی از مجموع امتیازات هفتگی دوستان کاربر را نشان می‌دهد.

همچنین کاربران با تکمیل بخش‌های مهارتی، سکۀ مجازی به نام lingots دریافت می‌کنند. Duolingo از مکانیزم هدیه دادن استفاده می‌کند و به موجب آن کاربران می‌توانند به یکدیگر پاداش‌های نقره‌ای در قسمت بحث و گفتگو Discussion area بدهند و یا از واحد پول lingots در فروشگاه مجازی وب‌سایت لینگو استفاده کنند.

مورد 2: Codecademy

Codecademy در سال 2011 تأسیس شد، یک پلتفرم یادگیری تعاملی برای کدنویسی کامپیوتر با دوره‌های توسعۀ وب، API ها و برنامه‌نویسی در پایتون، جاوا اسکریپت و Ruby است.

بیش از 25 میلیون کاربر با توجه به آمار سایت از دوره‌های آن استفاده کرده‌اند. این تعداد در مقایسه با سایر سایتهای MOOC مانند Coursera (17 میلیون) و Code School (تقریباً یک میلیون) قابل توجه است.

در مرحله‌ی پیش‌اندیشی یادگیری، صفحۀ اصلی Codecademy با نمایش مزایای یادگیری، علاقۀ ذاتی یادگیرندگان را به گذراندن این دوره‌ها تحریک می‌کند.

کاربران می‌توانند از طریق آموزش‌های مختصری به نام چالش‌های کدگذاری ابتدایی، یادگیری خودمحور ایجاد کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد مسیر یادگیری خود را در عین تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی، شخصی‌سازی کنند.

در طول مرحلۀ اجرا، جزئیات دوره مانند مقدمه‌ای از درس، زمان تخمینی دوره و پیش‌نیازها نمایش داده می‌شود. این اطلاعات باعث افزایش کنترل خود و آگاهی کاربران از زمان و میزان تلاش لازم برای تکمیل یک دورۀ خاص می‌شود. انگیزۀ بیشتر کاربران از طریق دریافت نشان‌هایی برای بروز موفقیت و همچنین کمک مشاورانی به دست می‌آید که به طور فعال موانع را برطرف و پیشرفت را امکان‌پذیر می‌کنند.

در مرحلۀ خوداندیشی، کاربران می‌توانند از طریق آزمون‌ها، دانش خود را بررسی و ارزیابی کنند. از طریق طراحی تکالیف، کاربران ممکن است با تکمیل دوره‌هایی که پروژه‌های واقعی هستند، از خود احساس رضایت داشته باشند.

در ادامه‌ی مطالعۀ موردی، ما چند اصل طراحی UX و UI را توضیح می‌دهیم که مرحلۀ پیش‌بینی و پیش‌اندیشی در Codecademy را تسهیل می‌کند.

با نمایش مزایای یادگیری، علاقۀ ذاتی را افزایش دهید.

صفحهی اصلی Codecademy برخی از داستان‌های کاربران موفق را برجسته می‌کند تا نشان دهد که چگونه کاربران می‌توانند به سرعت مهارت مورد نیاز را کسب کنند و مهم‌تر از همه، آن نوع از زندگی را که می‌خواهند برای خود فراهم آورند.

مانند این ویدئو که در صفحۀ اصلی Codecademy از زبان  Nicholas بیان می‌شود.

نیکلاس Coffitive را ساخته است که در سال 2015 یکی از 50 وب‌سایت برتر مجله‌ی تایم بود.

بخش زیادی از افراد با سخنان نیکلاس در ویدئو ارتباط برقرار می‌کنند. پیام این است که آن‌ها می‌توانند با آزادی هر محصول دیجیتالی را خلق و در نهایت هدف واقعی را در زندگی پیدا کنند. این نوع از گفتار موثرتر از گفتن این جمله است: "من جاوا اسکریپت را در کمتر از سه ماه آموختم"، زیرا افرادی که سابقۀ نوشتن کد را ندارند، ارتباطی بین موفقیت آن فرد با رویاها و اهداف خود نمی‌بینند.

با شروع چالش‌های آسان، یادگیری خودمحور ایجاد کنید.

از نظر Bembenutty، یادگیری خودمحور به عنوان "اعتقاد فرد به توانایی فردی برای یادگیری یک کار خاص" تعریف می‌شود.

یادگیری خودمحور می‌تواند با هدایت یادگیرندگان به اهداف قابل دستیابی ایجاد شود، بنابراین فراگیران را قادر می‌سازد تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

Codecademy چالش‌های کوتاهی را در حدود 30 دقیقه قبل از اینکه کاربران به یک دورۀ طولانی‌تر ملحق شوند، ارائه می‌دهد.

چنین چالش‌هایی پیش‌قدم مناسبی برای تمرینهای یادگیری در آینده هستند زیرا نتایج جالب توجه و منفردی را ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، چالش "Animate your name"  که شامل بعضی از فعالیت‌های ساده در حد تایپ کردن اسم خود توسط کاربران در الگوریتم کد است.

(فراگیران از طریق چالش‌های كدنویسی كوتاه با دوره آشنا می‌شوند.)

به تعیین هدف واضح و قابل دستیابی به کاربران کمک کنید.

به گفته‌ی Bembenutty ، تعیین هدف به عنوان "تعیین اهداف نزدیک با کیفیت بالا" تعریف شده است. این یک مهارت است که می‌تواند در درجات مختلف در طول فرآیند یادگیری اجرا شود. از دیدگاه وسیع، کاربران باید بدانند که مطالبی که می‌آموزند به نتایج مورد انتظارشان ختم می‌شود.

Codecademy با ترکیب شیوه‌های یادگیری در یک مسیر آموزشی، اهداف کاربران مختلف را برآورده می‌کند. هر شیوۀ آموزش دارای یک هدف مشخص و نتایج مربوطه است.

یادگیری با یک کلیک

از طریق اینترنت، یادگیری یک مهارت، مانند زبان یا .. برای هر فرد فقط یک کلیک فاصله دارد.

در این مطالعۀ موردی با استفاده از نظریۀ یادگیری خودمحور باری زیمرمن Barry Zimmerman با بررسی دو سیستم عامل یادگیری مجازی موفق، تأکید کرد که چگونه طراحی UX فراگیران را در مدیریت یادگیری و تعریف هدف با کمک به آن‌ها برای اتخاذ تدریجی و سیستماتیک موارد آموزشی پشتیبانی می‌کند.

مانند مثال Duolingo ، که به جای نمایش سادۀ موفقیت یادگیرندگان، از الگوریتم‌های ماشین لرنینگ برای نشان دادن عملکرد مثبت فراگیران استفاده کرده است و در طی یک دورۀ زمانی، فراگیران در تعیین اهداف و ارزیابی خود مهارت بیشتری پیدا خواهند کرد و در نهایت در یادگیری موفق خواهند بود.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا