نقش پادکست در آموزش

زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

نقش پادکست در آموزش

در این مقاله درباره‌ی اینکه چطور پادکست در حیطه‌ی آموزش دسترسی را آسان‌تر کرده و تعاملات را افزایش می‌دهد، صحبت خواهیم کرد.

تکنولوژی‌های نو همیشه تاثیرات زیادی بر آموزش می‌گذارند و پادکست هم یکی از همین تکنولوژی‌هاست. بسیاری از مراکز آموزشی کم‌کم استفاده از کتاب درسی را کنار گذاشته و به دنیای تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه‌ی آموزش روی آورده‌اند. پادکست یکی از جدیدترین وسیله‌هایی است که به دنیای ما پا گذاشته است و یکی از تکنولوژی‌های پرچم‌دار در تحولات امروز است. در این مقاله قصد داریم تا به شما نشان دهیم ورود این تکنولوژی در آموزش چه‌قدر می‌تواند دسترسی را آسان‌تر و تعاملات را افزایش دهد.

پادکست فرصتی برای مدرسین است تا مطلب صوتی جذابی را منتشر کنند و دانش‌آموزان و دانشجویان در هرزمان و هرمکان بتوانند به آن گوش دهند. آنها کافی است عضو محتوای پادکست شما شوند و از آن به بعد به جای اینکه برای آموزش منتظر باشید آنها به سراغ‌تان بیایند، این شمایید که محتوای آموزشی خود را در اختیارشان می‌گذارید. استفاده از آن در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار آسان است. پادکست دانشجویان و دانش‌آموزان را جذب کرده و تکنیک‌های آموزش و یادگیری شما را تقویت می‌کند.

بسیاری از مراکز آموزشی که از پادکست به صورت مکمل آموزشی استفاده می‌کنند نتایج مثبت زیادی گرفته‌اند. این نتیجه می‌تواند حاصل از دو امتیاز پادکست باشد:

  • ساخت و استفاده از آن بسیار آسان است
  • تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان را بهبود می‌بخشد

پادکست‌های آموزشی مزیت‌های فراوانی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

دسترسی همیشگی- بیست و چهار ساعت روز

یکی از امتیازات بزرگ پادکست‌های آموزشی قابلیت انتقال و سهولت دسترسی به آن است. پادکست‌ها را می‌توان روی گوشی‌های موبایل دانلود کرد که به دانشجو این امکان را می‌دهد که به راحتی در هرکجا و هرزمان به منابع آموزشی خود دسترسی داشته باشد.

اپلیکیشن‌های پادکست زیادی هستند که عضویت در آنها رایگان است. زمانی که دانشجو عضو کانال شما شود دیگر نیازی به دانلود پادکست ندارد و هروقت شما پادکست جدیدی منتشر کنید از طریق اپلیکیشن از آن مطلع شده و می‌تواند به آن گوش دهد. پس هروقت سوار اتوبوس شوند یک کلاس درس انتظارشان را می‌کشد. این قابلیت، مرزهای آموزش را در هم شکسته و یادگیری را آسان می‌کند.

شما حتی قادرید پادکست‌های خود را به صورت خصوصی منتشر کنید تا فقط دانشجویان خودتان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتر از آنکه ببینند و بخوانند، گوش می‌دهند

یکی دیگر از نقاط قوت پادکست قابلیت جلب توجهی است که دارد. سخت می‌توان دانشجویی را واداشت تا سی دقیقه برای خواندن مقاله‌ای وقت بگذارد یا تدریس ضبط‌شده‌ای را ببیند. دلیلش هم این است که نوشته و تصویر توجه کامل دانشجو را می‌طلبد، آنها مجبورند بی‌حرکت یک‌جا بنشینند و فقط همان یک کار را انجام دهند و حتما خوب می‌دانید که در این وضعیت حواس آدم مدام بی‌دلیل پرت می‌شود!

با این حال می‌توان به پادکست در وقت‌های اضافه گوش داد یا هنگام انجام یک روتین روزانه سراغش رفت. اگر بتوان از مطالب آموزشی در اتوبوس، هنگام رانندگی، در حال ظرف شدن و یا در باشگاه استفاده کرد احتمال اینکه دانشجویان سراغ مطالب شما بروند و آن را یاد بگیرند بسیار بیشتر است. از آنجایی که حواس‌شان به کارهای تکرارشونده است باقی حواس‌شان مستقیما معطوف به محتوای صوتی می‌ماند. ویدئو و متن به سختی توجه مخاطب را بیش از دو تا سه بار جلب می‌کنند در حالی که معمولا پادکست‌ها یک ساعت یا بیشتر به صورت مداوم پخش می‌شوند. یکی از برنامه‌های معروف دنیا یک برنامۀ پادکست تاریخی است که گاهی تا سه ساعت هم طول می‌کشد.

اگر کسی توانسته است شنوندگانی را به خود جذب کند که تا سه ساعت مداوم دربارۀ جنگ جهانی اول گوش کنند پس حتما شما می‌توانید از پسِ ده دقیقه بربیایید.

محتوای دانشجو‌ساز

یکی از کاربردهای جالب و ارزشمندی که پادکست در آموزش دارد مفهوم محتوای دانشجوساز است.

شما می‌توانید به دانشجویان خود این فرصت را بدهید تا پادکست‌های خودشان را بسازند. مثلا پادکست سوالات‌شان، گفت‌وگوهایشان، ارائه‌هایشان و یا پروژه‌شان. سپس این پادکست‌ها را می‌توانند در اختیار همکلاسان خود نیز قرار دهند. این کار دانشجویان را قادر می‌سازد تا بر مفهومی از درس‌شان کاملا سیطره پیدا کنند و آنها را تشویق می‌کند تا  بیشتر درگیر مطالب درس شوند. آنها می‌توانند سوالات‌شان را با یکدیگر مطرح کنند، به یکدیگر در یادگیری کمک کنند و به هم آموزش دهند.

پادکست در آموزش: دورۀ کنفرانس‌های درسی

یکی از ساده‌ترین کاربردهای پادکست این است که کنفرانس‌های درسی‌تان را ضبط کنید. با این کار دسترسی دانشجویان‌تان را به آنها آسان‌تر کرده‌ و کمک شایانی به روند یادگیری آنها کرده‌اید.

دانشجویان می‌توانند از پادکست‌های شما هم به عنوان مرجع و هم برای آماده شدن برای امتحانات استفاده کنند. هر دانشجویی که در فهم موضوع در کلاس مشکل داشته است می‌تواند از پادکست شما استفاده کند. آنها می‌توانند موضوع درس را بخوانند و به پادکست گوش دهند و با روندی که برایشان مناسب است مطلب را یاد بگیرند.

قابلیت اینکه دانشجو قادر است بارها و بارها این کنفرانس‌ها را گوش کند برای دانشجویان خارجی‌زبان و کسانی که مشکلات یادگیری دارند بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، وادار کردن دانشجو به دیدن کنفرانس درسیِ یک‌ساعته بسیار دشوار است اما وقتی همان کنفرانس به صورت پادکست دربیاید او می‌تواند در هرکجا که هست و هرکاری که انجام می‌دهد به آن گوش کند.

جبران غیبت‌ها سر کلاس

غیبت دانشجوها سر کلاس همیشه از سر تنبلی نیست. دانشجوی بیمار شما که چند جلسه‌ای را از دست داده است می‌تواند برای جبران، پادکست‌های جلسات را گوش کند. و همین باعث می‌شود دانشجو از درس عقب نماند.

از طرفی استادی هم که نمی‌تواند چند جلسه‌ای سر کلاسش حاضر شود می‌تواند جلسات درسش را ضبط کند و در اختیار دانشجویان قرار دهد تا غیبت را جبران کند.

سازگاری با تجربه‌ی دانشجو

ضبط جلسات درس سبب می‌شود تا اساتید اطمینان حاصل کنند که تمام سرفصل‌های درسی را کار کرده‌اند. کارایی این مورد هنگامی مشخص می‌شود که استادی جلسات متفاوت از یک درس را همزمان تدریس می‌کند. این کار به آن استاد اطمینان می‌دهد که تمام دانشجویان تجربۀ مشترکی در یادگیری داشته باشند، اطلاعات یکسانی دریافت کنند و تمام مبحث پوشش داده شود.

مزایای پادکست برای افرادی که اختلالات مغزی و بینایی دارند:

یکی از بهترین مشخصه‌های پادکست این است که می‌توان از طریق گوش دادن یاد گرفت. از دید دانشجویان امروزی یادگیری از طریق شنیدن بسیار جذاب‌تر از خواندن است و کسل‌کننده هم نیست. پادکست‌های آموزشی جذاب‌تر هستند و دانشجویانی که تمایلی به مطالعه ندارند را به سوی خود می‌کشد.

بسیاری از دانشجویان ممکن است به علت اختلالات مغزی مثل خوانش‌پریشی، در خواندن به مشکل بخورند، پس پادکست کمک بزرگی به این افراد است. همچنین پادکست می‌تواند آموزش را برای دانشجویانی که اختلالات بینایی دارند، راحت‌تر و شدنی‌تر کند.

جمع‌بندی

استفاده از پادکست سبب می‌شود تا دانشجویان بیشتر با کلاس‌هایتان ارتباط برقرار کنند، بیشتر درگیر درس شوند و هیچ مطلبی را از دست ندهند. در واقع ضبط پادکست بهترین کاری است که می‌توانید برای دانشجویان‌تان انجام دهید. پس از همین امروز شروع کنید.

لینک منابع :
مترجم : نیلوفر شریف‌زاده
ویراستار : مریم نوری‌نیا