هفت نمونۀ واقعی از هوش مصنوعی در آموزش

زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

هفت نمونۀ واقعی از هوش مصنوعی در آموزش

 

هوش مصنوعی تقریباً بر تمام بخشهای زندگی بشر از جمله آموزش، تأثیر گذاشته است. آخرین پیشرفت‌های این فناوری باعث افزایش یادگیری با روش‌هایی شده است که قبلاً ناشناخته بودند. هوش مصنوعی منجر به پرورش مدرسان مجازی شده است که به مطالعۀ فراگیران کمک می‌کنند تا برای آزمون‌ها آماده شوند. هوش مصنوعی از طریق بازی، واقعیت مجازی و غیره باعث افزایش چشمگیر مشارکت دانشآموز شده است.

هوش مصنوعی از راه‌های مختلف بر آموزش تأثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری این روند ادامه یابد. در همین حال، راهکارهای گوناگون مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در کلاس استفاده می‌شوند. بیایید به هفت مورد واقعی از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش نگاهی بیندازیم.

جیل واتسون[1]

مؤسسۀ فناوری جورجیا، جیل واتسون، یک دستیار آموزش مجازی را معرفی کرد که به تک‌تک دانش‌پژوهان رسیدگی کند تا آن‌ها را از ترک تحصیل باز دارد. این دستیار، یک ربات است که به سؤالات مختلف قابل پیش‌بینی، مانند نحوۀ قالب‌بندی مقاله پاسخ می‌دهد.

این دستیار مجازی در یک پایگاه داده جامع آموزش ‌دیده است که مملو از پرسش‌های فراگیران در مورد برنامه، ایمیل‌های مقدماتی و پاسخهای مناسب مربیان است. در زمان راه‌اندازی، صحت پاسخ‌های واتسون توسط یک انسان ارزیابی می‌شد. بعدها، واتسون به‌تنهایی شروع به پاسخ‌گویی خودکار به جملات ابتدایی محققان و سؤالات پرتکرار کرد. واتسون پس از دریافت پرسش، آن را به یک جفت پرسش و پاسخ کاربردی از بانک اطلاعاتی متصل می‌کند و یک پاسخ مرتبط را ارائه می‌دهد.

شرکت محتوی فناوری[2]

این شرکت نوآوری هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از راهکارهای محتوایی هوشمند را برای دبیرستان و مقاطع تحصیلی بالاتر ساخته است. در این مورد، کرم 101 (Cram101) از هوش مصنوعی برای ارائه و توضیح اطلاعات کتاب‌های درسی به‌عنوان یک راهنمای قابل‌فهم استفاده می‌کند. این راهنمایی شاملِ تفکیک اطلاعات کتاب‌های درسی به خلاصه‌ها، تمرین‌های درست، نادرست و آزمون‌های چندگزینه‌ای است.

محصول دیگر این توسعه‌دهنده، جاست دِ فکتس 101 (JustTheFacts101)، نقش تعریف‌شده‌تری دارد. این محصول خلاصه‌ها را بر اساس فصل، برجسته (هایلایت) و فرمول‌بندی می‌کند که بعداً به‌صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند و می‌توان در آمازون به آن‌ها دسترسی داشت.

دولینگو

هوش مصنوعی در آموزش

دولینگو یک ابزار یادگیری زبان است که از هوش مصنوعی برای ارائۀ یک آزمون تعیین سطح استفاده می‌کند. این آزمون، تطبیقی است؛ به این معنی که سؤالات را بر اساس پاسخ‌هایی که قبلاً ارائه کرده‌اید، تغییر خواهد داد. به ‌این ‌ترتیب، در صورت عدم موفقیت، پرسش‌های ساده‌تر ارائه می‌شود و اگر پاسخ صحیح دهید، پرسش‌های چالش‌برانگیزتری ارائه می‌شود. پیچیدگی عبارات و دستور زبان مورد استفاده همچنین بر ماهیت آزمونی که ارائه ‌شده است، تأثیر می‌گذارد.

دولینگو همچنین از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی و شخصی‌سازی جلسات استفاده می‌کند و این ویژگی را دارد که الگوهای اشتباه بسیاری از زبان‎آموزان را هنگام تمرین کلمات تازه‌‌آموخته‌شده ارزیابی کند. با استفاده از این اطلاعات، این ابزار می‌تواند تعیین کند که چه زمانی اصطلاح خاصی را فراموش می‌کنید. این مشخصه در پیچیدگی عبارات نیز مؤثر است. تمام این جزئیات به تعیین بهترین زمان برای تمرین زبان کمک می‌کند.

این برنامه (اپلیکیشن)، در برخی موارد، ربات‌های گفت‌وگوی (چت بات) مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز معرفی می‌کند که با کاربران مکالمه می‌کنند. علاوه بر این، این چت‌باتها پاسخ‌های مناسب را بر اساس هر پاسخ صحیح زبان‌آموز ارائه می‌دهند. مهم‌تر آنکه این ویژگی‌ها دارای یک عملکرد کمکی هستند که وقتی کلمات یا دستور زبان مناسب را به چالش می‌کشد، پاسخ‌ها را تسهیل می‌کند.

آیا در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید؟ آیا در ترکیب خود به کمک نیاز دارید؟ به ‌راحتی می‌توانید یک کمک‌دهندۀ آنلاین در یک سرویس راهنمای وظیفه پیشرو پیدا کنید. وقتی در چنین پلتفرمی هستید، با پیامی مانند «مقالۀ مرا انجام بده» به‌سرعت به شما کمک می‌شود.

برینلی[3]

برینلی یک شبکۀ اجتماعی است که زبان آموزان می‌توانند با آن همکاری کنند. به‌طور مثال، دانش آموزان می‌توانند در مورد امور مربوط به تکالیف خود مشورت کنند یا به ایده‌های جدید همسالان خود دسترسی داشته باشند. این راهکار با استفاده از یادگیری ماشین[4] یک تجربۀ عالی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برینلی، به لطف یادگیری ماشین، میتواند به‌سرعت هرزنامه و محتوای بی‌ربط را شناسایی کند. مهم‌تر آنکه، هوش مصنوعی به این ابزار کمک می‌کند تا منابع سفارشی‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

یادگیری کارنگی[5]

یادگیری کارنگی از علوم شناختی و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تدریس خصوصی و بازخورد زنده[6] را برای زبانآموزان دورۀ دبیرستان ارائه دهد. یادگیری کارنگی ضربات کلیدی را ارزیابی می‌کند و به استاد راهنما اجازه می‌دهد تا پیشرفت زبان‌آموز را مشاهده کند.

تینکرمث[7]

این منبع مبتنی بر هوش مصنوعی به دانش آموزان در یادگیری ریاضیات کمک می‌کند. این برنامه تعداد زیادی بازی و جایزه دارد که باعث ایجاد انگیزه در فراگیران و افزایش مشارکت می‌شود. بهتر از همه آنکه، این برنامه یک جدول زمانی یادگیری را ارائه می‌دهد که با دانش فراگیران اطلاع‌رسانی می‌شود.

یادگیری فضای سوم

هوش مصنوعی در آموزش

این پلتفرم یادگیری آنلاین هر هفته کلاس‌های ریاضی یک‌به‌یک را به تعداد زیادی از فراگیران ارائه می‌دهد. این پلتفرم در افزایش تعامل دانش آموزان و تعیین مؤثرترین روش‌های آموزش می‌درخشد. این راهکار با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند جلسات ضبط‌شده را ارزیابی کند و الگوهای رفتاری مربی و فراگیر را آشکار سازد.

به‌طور مثال، هوش مصنوعی می‌تواند تعیین کند که آیا دانش‌آموز علائمی را نشان می‌دهد که بیانگر کاهش علاقه است. این ابزار در آینده قصد دارد در هر جلسه بازخورد زنده مبتنی بر هوش مصنوعی را به مربیان ارائه دهد. با این کار، اگر مربیان خیلی سریع صحبت کنند، بر آن‌ها نظارت خواهد شد که سرعت خود را کم کنند و برعکس.

این‌ها برخی از مثال‌های فراوان راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش است. درحالی‌که این روش‌ها به‌تنهایی کاملاً قابل‌استفاده هستند، اما بهترین نتایج وقتی حاصل می‌شود که مربیان انسانی بر روند کار نظارت کنند.

 


[1] Jill Watson

[2] Content Technologies, Inc

[3] Brainly

[4] machine learning

[5] Carnegie Learning

[6] live feedback

[7] ThinkerMath

 

 
لینک منابع :
مترجم : ویراطرح
ویراستار : مریم نوری‌نیا