چگونه یک ورکشاپ برگزار کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

چگونه یک ورکشاپ برگزار کنیم؟

آمارها نشان می‌دهند که یک سوم افراد در جلسات حضوری یا حواسشان پرت است یا چُرت می‌زنند.

دیگر وقت آن رسیده است تا از قدرت ورکشاپ‌های آنلاین مطلع شوید. این سیستم آموزش آنلاین تعاملی اصلا شبیه جلسات خشک و بی‌روحی که تجربه کرده‌اید نیست. این سیستم بر اساس همکاری بنا شده است، یعنی شرکت‌کنندگان را درگیر می‌کند (و بیدار نگه می‌دارد!). در ادامه شما را بیشتر با ورکشاپ‌ها و نحوه‌ی برگزاری آنها آشنا می‌کنیم.

ورکشاپ آنلاین چیست؟

ورکشاپ یعنی یک محیط همکاری و بحث که شما و شاگردانتان وارد جزئیات موضوعی خاص می‌شوید. این‌گونه ورکشاپ‌ها معمولا بیشتر از یک جلسه‌ی آنلاین معمولی افراد را درگیر بحث می‌کند. در آنها گروه‌های بحث و تبادل نظر، نمایش و دیگر فعالیت‌ها با هدف آموزش و تعامل شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود.

چرا کسب‌وکارها و متخصصان از ورکشاپ‌های آنلاین استفاده می‌کنند؟

ورکشاپ‌های آنلاین موارد استفاده‌ی متعددی دارند. موارد زیر تنها چند نمونه از استفاده‌ی برندها از این‌گونه فضاهاست.

  • رشد برند

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشی گرفتن از رقبا در حیطه‌ی کسبوکار این است که دیگران را با مسائل مربوط به برندتان آشنا کنید. از طریق کلاس‌های آنلاین ضبط شده گرفته تا رویدادهایی که به صورت زنده فیلمبرداری می‌شوند می‌توانید شناخت دیگران را نسبت به برند خود افزایش دهید، اعتبارتان را بالا ببرید و از طریق برگزاری ورکشاپ‌ها اعتمادسازی کنید.

  • از فرمول تمرین و نمایش عملی استفاده کنید

این‌چنین تجربه‌های یادگیری عملی آنلاین کاربران و مشتریان را با خصوصیات محصول و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از فناوری به اشتراک‌گذاری زنده‌ی صفحه[1]  برای معرفی گام‌به‌گام محصول استفاده کنند و تجربه‌ی کاربری دلپذیری را تضمین کنند و میزان وفاداری مشتریان را بالا ببرند.

  • جذب استعداد

کارجویان همیشه کنجکاوند تا بدانند کار کردن برای شرکت مد نظرشان چگونه است. از این‌رو بسیاری از شرکت‌ها ورکشاپ‌های آنلاین را در دستور کار استراتژی بخش نیروی انسانی خود قرار می‌دهند.

شرکت‌ها با برگزاری این جلسات این امکان را فراهم می‌کنند تا شرکت‌کنندگان سوالات خود را در خصوص فرآیند استخدام مطرح کنند، با محیط کار آشنا شوند و حس خوبی از همکاری با شرکت داشته باشند.

  • شبکه‌سازی[2]

از آنجایی که در ورکشاپ‌های آنلاین از یک جلسه‌ی حضوری و ساده تعاملات بیشتری صورت می‌گیرد بسیاری از برندها از آنها برای شبکه‌سازی استفاده می‌کنند.

در این ورکشاپ‌ها، شرکت‌کنندگان در مورد موضوعات مختلف بحث کرده و تمرینات را با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند که همین موضوع سبب شده است تا این فضا گزینه‌ای مناسبی باشد برای برقراری ارتباط با افرادی که در مورد یک موضوع سلیقه‌ای یکسان دارند.

چگونه یک ورکشاپ طراحی کرده و برگزار کنید

حالا که فهمیدی از ورکشاپ چه استفاده‌هایی می‌توان کرد بیایید ببینیم چطور می‌توان یکی از آنها را ساخت...

  • ورکشاپی را که در ذهن دارید بسازید

در گام اول باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه چیزی آموزش دهید. ممکن است در این مرحله در انتخاب کمی دودل شوید، پس برای خود هدف تعیین کنید.

آیا می‌خواهید به کارمندانتان آموزش دهید؟ محصولات جدید تعریف کنید؟ می‌خواهید اعتبار خود را در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید افزایش دهید؟ فعلا فقط روی یک هدف تمرکز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به راه‌حلی دست‌یابید که شما را برای رسیدن به آن هدف یاری کند.

در گام بعدی، از آنجایی که می‌خواهید ورکشاپ شما تعاملی و تاثیرگذار باشد، بهتر است روی ایده‌ای خاص متمرکز شوید. درست است که راه‌اندازی یک شبکه‌ی بزرگ وسوسه‌برانگیز است، با این حال یک ورکشاپ متمرکز مشاوره‌ای هدفمندتر و تاکتیکی بهتر ارائه می‌دهد.

پس به جای برگزاری ورکشاپی درباره‌ی بازاریابی آنلاین، ورکشاپی درباره‌ی چگونگی کپشن نویسی برای جذب مشتری در فضای مجازی برگزار کنید. این کار سبب می‌شود تا مخاطبان شما چشم‌انداز واضح‌تری داشته باشند که چه چیزی خواهند آموخت و چه چیزی از آن آموخته عایدشان می‌شود.

برای ورکشاپتان ایده دارید؟ بسیار خب. پیش از اینکه زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی آن کنید ابتدا بیایید این ایده را اعتبارسنجی کنیم. از خودتان بپرسید:

  • آیا تقاضا برای چنین موضوعی هست؟ اگر لازم است از مشتریان، اطرافیان و کارمندانتان بپرسید.
  • آیا در انتخاب چنین موضوعی در آموزش رقبای زیادی دارید؟
  • آیا قابلیت ارائه‌ی آموزش را به مخاطبان خود دارید؟

وقتی پاسخ این سوالات را دادید دیگر وقتش است که آستین‌های خود را بالا بزنید و برای برنامه‌ریزی دست‌به‌کار شوید.

  • قالبی برای ورکشاپ خود دانلود کنید

حالا که ایده‌ی مناسب را یافتید باید با برنامه و دقیق جلو رفت. برخی از قالب‌های آماده برای ورکشاپ به شما کمک می‌کنند تا چند قدم از برنامه‌ی خود جلوتر باشید.

  • ورکشاپ را آماده کنید:

بعد از انتخاب قالب می‌توانید محتوای مورد نظر خود را در آن بریزید. حالا که نوبت به طبقه‌بندی اطلاعات رسید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • همکاری بسیار اهمیت دارد. به این ورکشاپ به چشم فرصتی برای انتقال اطلاعاتتان نگاه نکنید. بحث‌ها و تمرینات گروهی را در دستور کار خود قرار دهید تا افراد به جای اینکه فقط تماشاچی باشند در فعالیت‌ها شرکت کنند.
  • زمانی را برای پاسخ به سوالات در نظر بگیرید. اگر بازه‌ی زمانی خاصی را برای ورکشاپ درنظر گرفته‌اید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید کل این زمان را به انتقال اطلاعات اختصاص دهید. همیشه مدت زمانی را به سوالات شرکت‌کنندگان اختصاص دهید.
  • نتیجه‌ی این دوره‌ی یادگیری را به صورت واضح مشخص کنید. افراد از شرکت در این دوره‌ی آموزشی چه چیزی عایدشان می‌شود؟ حتی اگر منابع اضافه‌تری را معرفی کنید و افراد بتوانند مواردی از این دوره را نزد خود نگه دارند قطعا ورکشاپ شما تاثیرگذارتر خواهد بود.
  • ورکشاپ را تست کنید:

از آنجایی که همکاری و تعامل در ورکشاپ حرف اول را می‌زند پس تمام مدت ورکشاپ باید به صورت زنده برگزار شود. درست است که این قضیه کمی اضطراب‌آور است ولی با تست پیش از برگزاری دوره‌ی مد نظر هم خودتان آرامش و اطمینان بیشتری پیدا می‌کنید و هم احتمال خطا را کاهش می‌دهید. حین تست موارد زیر را  به خاطر داشته باشید:

  • وسایل تکنولوژی خود را بررسی کنید (مواردی مثل وبکم، میکروفون، اتصال اینترنت و چیزهایی از این قبیل)
  • هر قسمت را مرور کرده و زمان بگیرید تا بفهمید کل جلسه چه‌قدر طول می‌کشد.
  • از مواردی که باید کمی آنها را تغییر دهید و جزئیاتی که باید حین جلسه به آنها اشاره کنید یادداشت بردارید.
  • حتما از شخصی که حاضر شده است در ورکشاپ تستی شما شرکت کند، بخواهید انتقادات و پیشنهاداتش را با شما در میان بگذارد.

اگر موارد بالا را انجام دهید هنگام ورکشاپ اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

  • برای ورکشاپتان تبلیغات آنلاین کنید:

اگر هدف شما ورکشاپ داخلی است می‌توانید از این گام صرف ‌نظر کنید. در چنین موردی می‌توانید از طریق اینترانت شرکت و یا راه‌های این‌چنینی کارمندان را از ورکشاپ خود مطلع کنید.

اگر هدف ورکشاپ شما افرادی خارج از محیط کسب‌وکارتان است، مانند ارباب‌رجوع، مشتری، کسانی که هم‌حرفه‌ی شما هستند و کسانی که ممکن است در آینده کارمند شرکت شما شوند و غیره، پس حتما باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام دهید. این نکته را یادتان باشد که ممکن است ورکشاپ شما عالی باشد ولی اگر کسی در آن شرکت نکند موفقیت بزرگی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

هم می‌توانید در فضای شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کنید و هم لینک ورکشاپ را برای لیست ایمیل خود بفرستید. هرکاری که لازم می‌دانید برای پخش شدن خبر دوره‌ی آموزشی خود انجام دهید تا افراد بتوانند در آن ثبت‌نام کنند و از شما یاد بگیرند.

  • ورکشاپ را برگزار کنید.

حالا دیگر سختی کار تمام شده است و همه چیز برای برگزاری ورکشاپ آماده است. وقتی جلسه شروع شد موارد زیر را با شرکت‌کنندگان در میان بگذارید:

  • قوانین را توضیح دهید (مثلا هنگامی که صحبت نمی‌کنند میکروفون‌ها را خاموش نگه‌ دارند).
  • خیلی کوتاه و خلاصه سرفصل‌هایی را که قرار است در این ورکشاپ پوشش داده شود را بگویید.
  • اگر وسیله یا نرم‌افزار خاصی برای شرکت در ورکشاپ لازم است یادآور شوید.
  • برنامه‌ی ورکشاپ را با شرکت‌کنندگان در میان بگذارید تا از زمان‌های استراحت مطلع شوند.

دیگر کار تمام شده است و شما می‌توانید از ثمره‌ی تلاش خود لذت ببرید.


[1] . screen sharing

[2] . Networking

لینک منابع :
مترجم : نیلوفر شریف‌زاده
ویراستار : مریم نوری‌نیا