طراحی UX اپلیکیشن‌های آموزش مجازی

زمان تقریبی مطالعه : 18 دقیقه

طراحی UX اپلیکیشن‌های آموزش مجازی

وضعیت کنونی آموزش، که متأثر از یک بیماری همه‌گیر است، نشان داد که فقط آن دسته از مُدَرسانی که قدرت و اهمیت یادگیری آنلاین را تشخیص می‌دهند، شانس موفقیت و پایداری دارند. برنامه‌های کاربردی آموزش آنلاین نه تنها ابزاری مفید است که زندگی یادگیرندگان و مدرسان را ساده می‌کند و نیاز به آموزش و یادگیری با استفاده از این روش راحت‌تر برآورده می‌شود، بلکه مجموعه‌ی عظیمی از فرصت‌های تجاری را نیز ارائه می‌دهد.

اگرچه اغلب طراحان از همان دستورالعمل‌هایی که هنگام خلق اپلیکیشن با کاربردهای دیگر استفاده می‌کنند، پیروی می‌کنند، اما مهم این است که با توجه به پیچیدگی برنامه‌هایی که برای مطالعه و آموزش در نظر گرفته شده است، توجه ویژه‌ای به تفاوت این اصول در اپلیکیشن‌های مختلف داشته باشیم.

برای شما به عنوان یک طراح یا کارفرما در حوزه‌ی آموزش الکترونیکی بهتر است که طراحی خود را متناسب با نیازهای خاص کاربران خود، یعنی کسانی که تحصیل می‌کنند و همچنین کسانی که تدریس می‌کنند، با توجه به چالش‌های ابزارهای آموزشی و تجزیه و تحلیل برنامه‌های رقیب، انجام دهید.

حال درمی‌یابیم که طراحی UI / UX در توسعه‌ی برنامه‌ی آموزشی الکترونیکی تا چه میزان اهمیت دارد و چگونه می‌توان با استفاده از برخی از بهترین روش‌های طراحی برنامه‌های تلفن همراه، یک اپلیکیشن یادگیری ایجاد کرد تا تمامی مشخصات لازم را دارا باشد.

قبل از درک چالش‌های مرتبط با توسعه‌ی برنامه‌ی آموزشی تلفن همراه، یادآوری دلیل اصلی وجود آن‌ها بسیار مفید است.

به تنوع بسیار زیاد برنامه‌های یادگیری توجه کنید.

دایره‌المعارف‌ها، اَپ‌های یادگیری زبان، برنامه‌هایی برای یاددهندگان، برنامه‌هایی برای یادگیری مهارت‌هایی خاص مانند نقاشی، برنامه‌هایی برای کودکان، برنامه‌هایی برای دوره‌های آنلاین، برنامه‌هایی برای آماده‌سازی امتحان و ....

 اگر مهارت یا دانش خاصی وجود دارد، حتما برنامه‌ای نیز برای آن وجود خواهد داشت.

همین تطبیق‌پذیری است که کار یک طراح را سخت می‌کند. اما انجام این کار به هیچ عنوان غیرممکن نیست!

نحوه‌ی طراحی اپلیکیشن‌های موبایل برای یادگیری

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شکست یک استارت‌آپ می‌شود.

محتوای متوسط، استراتژی کسب درآمد بی اثر یا تحقیقات ناکافی در بازار از جمله‌ی این موارد است. اما این شکست فقط محدود به این دلایل نمی‌شود.

طراحی اپلیکیشن در توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است. ایده‌ی اصلی این است که یک برنامه‌ی آموزش آنلاین را به گونه‌ای طراحی کنید که یادگیرندگان درگیر آن شوند، تا آنجا که ممکن است با استفاده از یک برنامه‌ی خاص وقت بگذارند و به اهداف خود برسند.

UI و UX عالی می‌تواند به شما کمک کند و محصول شما را از انبوه برنامه‌های دیگری که توسعه‌دهندگان در خلق آن‌ها توجه کافی به این مسائل نداشته‌اند، متمایز کند.

از جمله عواملی که می‌تواند باعث عدم موفقیت یک اپلیکیشن آموزشی باشد، عبارت است از:

  • ناواضح بودن
  • پیچیدگی بیش از حد
  • وقت‌گیر بودن
  • گیج‌کننده بودن
  • ناکارآمدی
  • حوصله‌سر‌بر ‌بودن
  • ناسازگار و ناتوان در برآورده کردن هدف.

بیایید با استفاده از بهترین شیوه‌های طراحی اپلیکیشن، مانع از به وجود آمدن هر یک از موارد بالا شویم:

طراحی بر اساس روانشناسی کاربر

بعد از تعیین نوع برنامه‌ای که می‌خواهید طراحی کنید، گام بعدی تحقیق در مورد مخاطبان هدف و ترجیحات آن‌ها است: چه کسانی از برنامه استفاده خواهند کرد؟ به چه روش‌هایی، چه زمانی و برای رسیدن به چه نتیجه‌ای؟

به عبارت دیگر، چه چیزی احتمالاً آن‌ها را درگیر اپلیکیشن خواهد کرد؟ استفاده از شخصیت‌های مختلف کاربران و مطالعه و بررسی اپلیکیشن‌های مشابه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

با این حال، اگرچه برخی از ویژگی‌های مخاطب هدف شما ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما برخی از اصول روانشناختی برای اکثر افراد یکسان است و می‌تواند در تولید برنامه‌های آموزشی جذاب به ما کمک کند.

به عنوان مثال، در مورد یک برنامه‌ی یادگیری، مفید است که به این مسئله توجه شود که اپلیکیشن به نحوی طراحی شده باشد که برای کاربر استفاده از آن به یک عادت تبدیل شود.

برای این منظور، شما باید یک محیط ساده طراحی کنید، به مخاطب انگیزه بدهید، محرک‌ها را اضافه کنید و از FOMO (Fear of Missing Out - ترس از دست دادن فرصت)  استفاده کنید. به عنوان مثال، آخرین ترفند، به شدت در تمامی اپلیکیشن‌های همه‌گیر شبکه‌های اجتماعی نقش موثر دارد.

طراحی کردن در راستای چشم‌انداز آینده

از نظر روانشناسی، برای افراد داشتن ایده در مورد مسیر آموزشی، در لحظه‌ای که در آن قرار دارند و آنچه در آینده در انتظار اوست، بسیار مهم است.

چنین شاخص‌هایی یادگیرندگان را متمرکز و برای دروس بعدی آماده می‌کند، به آن‌ها امکان می‌دهد دوره را به موقع به پایان برسانند،  موفقیت را حس ‌کنند و آن‌ها را ترغیب می‌کند که از یک اپلیکیشن استفاده کنند. اگر روند نامشخص باشد، ممکن است فرد ناامید شده و به طور کلی استفاده از یک اَپ را متوقف کند.

همیشه این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهید:

  • چه تعداد قدم برداشته‌اند.
  • چه تعداد درس برای گذراندن وجود دارد.
  • چه مدت از شروع یادگیری آن‌ها گذشته است.

طراحی برای مدرسان

یكی از چالش‌هایی كه بیماری کرونا در صنعت آموزش ایجاد کرد، علاوه بر انتقال شیوه‌ی آموزش معمول در کل جهان به یادگیری از خانه و چالش‌های مربوط به فناوری، ضرورت پذیرش رویكردهای جدید توسط مدرسان است كه در گذشته به آن عادت نداشتند.

این مسئله همیشه بدان معنی نیست که مدرسان با فناوری‌های روز آشنا نیستند، بلکه فقط به دلیل اینِرسی است که گاهی اوقات بسیاری از مدرسین همچنان از ابزارهای سنتی آموزش مانند تخته سیاه، کتاب‌های درسی، نمودارها، تصاویر و غیره در آموزش آنلاین خود استفاده می‌کنند.

بنابراین بهتر است برخی از مفاهیم و منطق‌هایی که برای یاددهندگان آشنا است را در طراحی برنامه‌ی آموزشی خود پیاده کنید.

به این ترتیب، آن‌ها بیش از حد درگیر فناوری نخواهند شد و در عوض به تدریس، برنامه‌ریزی استراتژی‌های نوین تدریس و استفاده از محتواها برای دیجیتالی کردن و ساده‌سازی فرآیند آموزش متمرکز می‌شوند.

به عنوان مثال، حتی برنامه‌ی ساده و شناخته شده‌ی یادداشت‌برداری Evernote ، لیست کوتاهی از برنامه‌های بسیار مفید برای مدرسان را منتشر کرده است و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که یادداشت‌های چاپی و فیزیکی طولانی را با یادداشت‌های دیجیتالی در قالب‌های مختلف از جمله صدا، فیلم، PDF و غیره جایگزین کنند.

برای سن مناسب طراحی کنید

یکی از چالش‌های برنامه‌های آموزشی این است که این برنامه‌ها کاربرانی را شامل می‌شوند که از نظر سنی در رنج متفاوتی قرار دارند - از کودکان نوپا گرفته تا افراد مسن - برای نشان دادن اهمیت این ویژگی، می خواهم به یکی از نمونه برنامه‌های آموزشی اشاره کنیم این برنامه Cat’n’Clever نام دارد که دقیقاً برای کودکان خردسال در نظر گرفته شده است. در این اپ از رنگ‌های روشن، تصاویر حیوانات زیبا و انیمیشن‌های زیادی استفاده شده تا برنامه را برای بچه‌های کوچک جذاب و قابل استفاده کند.

از طرف دیگر، طراحی سیستم عاملهای آموزش هنری مانند Proko و CGMA برای بزرگسالان، با هدفی کاملا متفاوت خلق شده است. در این برنامه‌ها از طراحی ساده و منظم، ظاهری حرفه‌ای، تأکید بر رویکرد یادگیری و ارائه‌ی مطالب به بهترین روش ممکن بدون خلل در تمرکز استفاده شده است.

طراحی برای میکرو یادگیری (خُرد آموزی) microlearning

اگرچه دوره‌های آنلاین زیادی وجود دارد که دسترسی به مطالب آموزشی را تسهیل می‌کند، اما اکثریت رویکردهای آموزشی آنلاین نیز مبتنی بر روش‌های سنتی هستند.

اگر تصور کنیم که چگونه اغلب افراد از تلفن‌های همراه برای اهداف آموزشی استفاده می‌کنند، احتمالاً شایع‌ترین حالت برای یادگیری به این صورت است که در زمان‌های نسبتا کوتاه در حال مطالعه باشند، مشابه زمانی که از تلفن‌های خود برای فعالیت‌های دیگری مانند چک کردن اینستاگرام استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، افراد در میان فعالیت‌هایی روزمره‌ای که دارند، کم‌تر فرصت می‌کنند که چندین ساعت برای یادگیری پای تلفن‌های خود وقت بگذارند.

طبق مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی روانشناسی Journal of Applied Psychology ، میکرولرنینگ 17٪ نسبت به آموزش سنتی در کلاس کارآمدی بیشتری در آموزش دارد. این مسئله که انتخاب زمان و مکان برای مطالعه به اختیار خود یادگیرنده است، چیزی است که آموزش مجازی را بسیار جذاب می‌کند.

بنابراین راه ایده‌آل این است که طراحی برنامه‌ی آموزش الکترونیکی خود را براساس میکرویادگیری تنظیم کنید. برای این منظور، شما باید فیلم‌های آموزشی کوچک به اپلیکیشن خود اضافه کنید، همچنین یادگیری برپایه‌ی فلش کارت نیز پیشنهاد می‌شود. آزمون‌های کوچک طراحی کنید و اطلاعات مختصر را از طریق نوتیفیکیشن، ایمیل و غیره برای کاربر ارسال کنید.

طراحی براساس اصول مینیمالیسم

طراحی در تلفن همراه با صفحه نمایش کوچک و در نتیجه، گزینه‌ها و آیکون‌های ریزتر متفاوت‌تر از طراحی پلتفرم آموزشی بر پایه‌ی وب است. به این ترتیب ویژگی‌های که در وب‌سایت مورد تمجید قرار می‌گیرد در مورد برنامه‌های تلفن همراه به یک نقص تبدیل می‌شود.

 قانون هیک  Hick’s Law توضیح می‌دهد که چرا وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب، می‌تواند اتفاق نامناسبی در اپلیکیشن شما باشد.

بنابراین بهتر است ایده‌های خود را به حداقل برسانید و در حالی که طیف ویژگی‌های مورد نیاز اپلیکیشنتان را محدود نمی‌کنید، آن‌ها را به تعداد مشخصی برسانید.

Less functionality in one go به این معناست که کاربر بدون گزینه‌های اضافی به راحتی و مستقیم می‌تواند از یک درس یا دوره به دوره‌ی دیگری مراجعه کند.

ایجاد تعادل بین تعداد ویژگی‌ها و موارد استفاده از اَپ بسیار مهم است.

 مینیمالیسم امروزه نقش پررنگی در زندگی افراد ایفا می‌کند، بنابراین از آن به نفع خود استفاده کنید.

طراحی قابل درک

طراحی اپلیکیشن آموزش آنلاین، صرف نظر از امکانات زیادی که دارد، می‌تواند برای یک طراح آشکار و قابل درک باشد اما برای یک کاربر کاملاً غیر قابل فهم است، خصوصاً برای شخصی که تا به حال از این نوع اَپ‌ها استفاده نکرده است. به همین دلیل است که به عنوان طراح لازم است تشخیص دهیم که کدام یک از ویژگی‌ها و موارد آموزشی ضروری هستند و کدام یک اضافی و بدون استفاده و می‌توانند حذف شوند.

چند راهکار برای قابل درک شدن نرم‌افزار:

  • نحوه‌ی استفاده از اپ خود را کامل توضیح دهید (به طور مثال با تهیه‌ی یک ویدئوی ساده).
  • تمام عناصر نویگیشن را در کل برنامه ثابت نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که کاربران اهداف دوره را کاملا درک کرده‌اند.
  • مطالب یادگیری را به چند قسمت تقسیم کنید.

طراحی یک نرم‌افزار آموزش آنلاین برای تلفن همراه، باید براساس امکانات اصلی و محتوای قابل استفاده باشد.

به عنوان طراح از اضافه کردن سر و صدا و موسیقی‌های شلوغ و یا استفاده‌ی بیش از حد از انیمیشن‌ها یا گزینه‌ها و آیکون‌ها خودداری کنید (حتی اگر مخصوص کودکان باشد) چرا که می‌تواند باعث عدم تمرکز یادگیرندگان شود و  در نتیجه آن‌ها را از دستیابی به اهدافشان منحرف کند.

طراحی برای کارایی

هدف نهایی هر طراحی ارائه‌ی خدمات برای کاربر و برجسته کردن امکانات آن در دستیابی به اهداف و مقابله با نقاط ضعف است. نرم‌افزارهای آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اطلاعات را به گونه‌ای دسته‌بندی کنید که به آسانی قابل دستیابی باشند، این امر برای اپلیکیشن‌های یادگیری مجازی که توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مهم است. مانند دائره‌المعارف‌هایی که پزشکان، پرستاران و انترن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر این امر در طراحی لحاظ نشده باشد، با اینکه ممکن است اپ از نظر UI درجه یک باشد، اما یک برنامه‌ی فاقد کارایی خواهد بود و در نتیجه افرادی که وقتشان برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است، نرم‌افزار شما را از گوشی خود پاک خواهند کرد و از برنامه‌ی مشابه که توسط رقیب شما ساخته، استفاده خواهند کرد.

طراحی یک تجربه‌یِ براساس بازی برای یادگیرنده

آموزشی سنتی توسط بسیاری از یادگیرندگان، حتی بزرگسالان، بی‌تأثیر و خسته کننده تلقی می‌شود. اگرچه مدرسان به طور مداوم به دنبال رویکردهای جدید آموزشی هستند، اما تا حدود زیادی افراد متفق‌القول هستند که مدارس و موسسات آموزشی امروزی با مشکلات اساسی در زمینه‌ی ایجاد انگیزه و تعامل با یادگیرندگان روبرو هستند.

طراحان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن، نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی را سرگرم‌کننده‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند، حتی در محیط نرم‌افزاری که در نگاه اول برای چنین رویکردی نامناسب به نظر می‌رسد، مانند برنامه‌های آموزشی مرتبط با رشته‌ی پزشکی یا برنامه‌های مربوط به آموزش کارمندان برای رعایت قوانین ایمنی و ... می‌توان از گیمیفیکیشن به درستی استفاده کرد.

اکثر برنامه‌های یادگیری آنلاین از چالش‌هایی برای افزودن حس موفقیت استفاده می‌کنند. بعضی از آن‌ها از بوردهایی برای نشان دادن یادگیرندگان موفق استفاده می‌کنند. تکنیک دیگر افزودن امتیاز و مشخص کردن سطح یادگیرنده برای نشان دادن عملکرد خوب کاربران است. همچنین می‌توان از سکه‌ی درون بازی برای مزایایی مانند جان اضافی در بازی‌ها استفاده کرد.

برای نمونه یکی از این اپلیکیشن‌های آموزشی Codecademy Go است که نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد کدنویسی را یاد بگیرید.

یادگیرندگان برای تکمیل تمرین‌هایشان، نشان موفقیت دریافت می‌کنند. همچنین  پس از آنکه یک مهارت خاص را فراگرفتند و نمودار پیشرفتشان صعودی شد، امتیاز می‌گیرند.

برنامه‌ی آموزشی Khan Academy نیز با ایجاد درخت مهارتی skill trees مانند بازی‌های ویدئویی RPG، نشان‌ها، داشبورد پیشرفت و امتیازات، روند یادگیری را برای مخاطب ساده می‌کنند.

با بررسی رقبای خود طراحی کنید.

تعداد بسیار زیادی از برنامه‌های یادگیری زبان وجود دارد.

اما چرا به این میزان افراد جذب Duolingo می‌شوند؟

اولا که این برنامه رایگان است و استفاده از آن با دستگاه‌های مختلف آسان و سازگار است.

ثانیا، دارای طراحی UI و UX قوی است که به یادگیرندگان اجازه می‌دهد پیشرفت خود را ببینند و همین مسئله انگیزه‌ی آن‌ها برای ادامه کار خواهد بود.

این اپ، شناخته‌شده‌ترین برنامه در گروه خود است و از محبوبیت بالایی برخوردار است. با وجود این، همیشه راه‌هایی برای بهبود هر چیزی در جهان وجود دارد، برنامه Duolingo نیز از این قاعده مستثنا نیست.

حتی می‌توان برنامه‌ای را برای برنامه‌های پرطرفدار حال حاضر به عنوان زیرمجموعه طراحی کرد، که برجسته و شاخص باشد.

شما می‌توانید این کار را با یادگیری از رقبای خود (بررسی محصولات) و تجزیه و تحلیل اینکه چطور و کجا موفق شده‌اند و اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارند، انجام دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا طراحی شما ثابت بماند و راه پیشرفت را به شما نشان می‌دهد.

 چالش‌ها و راههای غلبه‌ بر آن

کودکان و نوجوانان امروز، برخلاف گذشته با فناوری و تکنولوژی بزرگ شده‌اند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها بهترین ارزیابی‌کننده‌ در طراحی محصولات دیجیتالی باشند.

برای تسخیر این گروه، استارتاپ‌ها به استراتژی‌های ابتکاری طراحی اپلیکیشن نیاز دارند که به‌طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای افراد در سیستم آموزشی طراحی شده باشد. همچنین یکی دیگر از وظایف یک طراح این موضوع است که اپلیکیشنی طراحی کند که غالباً برای مُدَرسانی که تا حدی با فناوری و فضای آموزشی آنلاین غریبه هستند نیز مناسب باشد.

اکنون، بررسی کنیم که هنگام طراحی برنامه برای اهداف EdTech (Educational technology) با چه چالش‌هایی روبرو می‌شوید.

1. انتقال آسان مطالب برای مدرسان

مدرسان در هنگام کار با چالش‌های بی‌شماری روبرو هستند. بسیاری از آن‌ها از روش‌های سنتی آموزش استفاده می‌کنند و به طور طبیعی ، این مسئله که تغییری بزرگ در روش کار خود ایجاد کنند باعث مردد شدن آن‌ها خواهد شد.

هنگام طراحی یک اپلیکیشن EdTech، باید این نکته را به خاطر بسپارید. هدف طراحی این است که با ایجاد یک رابط کاربری مشابه آنچه که مدرسان قبلاً به آن عادت کرده‌اند، زندگی مدسان را آسان‌تر کند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها تمایل بیشتری به درک فناوری و استفاده از آن برای آموزش داشته باشند. همچنین به آنها فضا می‌دهد تا به جای اینکه تحت تأثیر فناوری جدید قرار بگیرند، روی آموزش فراگیران تمرکز داشته باشند.

2. جذابیت طرح برای یادگیرندگان

همان طور که پیش از این هم گفته شد برای به حداکثر رساندن استفاده و کارآیی یک اپلیکیشن، طرح UX شما باید نیازها و انتظارات فراگیران را هدف قرار دهد و همانطور که می‌دانیم، تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها کار بسیار دشواری است. به همین دلیل است که یک برنامه باید با در نظر گرفتن موارد مختلف ارائه شود:

  • آسان بودن نویگیشن در برنامه.
  • ایجاد طرحی منحصر به فرد، چشم‌نواز و جذاب.
  • ایجاد نرم‌افزاری که احساسات مختلف کاربر را برانگیزد.
  • ارائه‌ی بازخورد مداوم به مخاطبان تا آن‌ها را درگیر و تشویق کند.
  • برنامه را برای گروه سنی مورد نظر خود طراحی کنید.

3. طراحی برای مخاطب و سن مناسب

برای نشان دادن چالش هدف‌گیری مناسب گروه سنی، می خواهیم به یک مطالعه‌ی موردی اشاره کنیم که توسط آکادمی خان Khan Academy انجام شده است. طبق گفته‌ی Getting Smart، عوامل کلیدی که طراحی UX خان آکادمی را موثر ساخته است، تصاویر جذاب و زیبا و همچنین نویگیشن مستقیم است. این برنامه از یک پالت عمدتا آبی و رنگ روشن استفاده می‌کند که جلوه‌ای آرامش‌بخش به اپلیکیشن می‌دهد.

علاوه بر این، سازندگان این اَپ اطمینان حاصل کردند که آواتارهای حیوانات کارتونی و ساده‌ای را که مناسب سن یادگیرندگان است، استفاده کنند.

در واقع، این منبع آموزشی محبوب اغلب از حیوانات و شخصیت‌های متحرک برای آموزش فراگیران جوان خود بهره برده است.

این بدان معنی است که هنگام طراحی برای یادگیرندگان، متخصص باید بر نیازهای آن‌ها، سنشان و پیشرفت آموزشی و دانش فعلی آن‌ها تمرکز کند.

البته، نباید فراموش کرد که لازم است برای فراگیرانی که دارای ناتوانی در یادگیری هستند، تصمیمی اتخاذ کنید. طبق یک مطالعه، بیش از چهارده درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی با نوعی ناتوانی در یادگیری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وظیفه‌ی طراح UX این است که هنگام خلق نرم‌افزارهای آموزشی آنلاین، این نوع از مسائل را مد نظر داشته باشد.

4. عدم کپی‌برداری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی

حتی وقتی مفهوم یک برنامه‌ی آموزشی آنلاین تعامل و ارتباط اجتماعی است، وسوسه نشوید که از رسانه‌های اجتماعی کپی کنید. شما برای اهداف آموزشی در حال طراحی هستید و درنتیجه تمامی هدف‌های شما با اهداف شبکه‌های اجتماعی همسو نیست.

استارتاپ‌هایی که با هدف ایجاد برنامه‌های EdTech وارد دنیای آموزشی می‌شوند، به جای تمرکز بر لایک، به اشتراک گذاری و تبلیغات دهان به دهان، ابتدا باید بر روی مسئله‌ی دیگری تمرکز کنند: کیفیت ارتباطات و آموزش ارائه شده در داخل اپلیکیشن.

5. طراحی یک اپلیکیشن برای افراد مختلف

این مسئله یک چالش واقعا بزرگ است. بسیاری از برنامه‌های آموزشی آنلاین فقط برای دانش‌آموزان یا معلمان نیستند بلکه برای هر گروهی که در فرآیند آموزشی قرار دارد، از جمله والدین، طراحی شده است.

این موضوع، کار را برای یک متخصص UX بسیار دشوارتر می‌کند، اما به هیچ عنوان یک امر غیرممکن نیست. برخی از کاربران به همه‌ی امکانات دسترسی نخواهند داشت و ممکن است مواردی که شما برای جذب یادگیرندگان اضافه کرده‌اید، تأثیر چندانی برای جذب مدرسان نداشته باشد. هدف، ایجاد یک رابط کاربری است که برای هیچ گروهی از مخاطبان خسته‌کننده و بی‌ارزش به نظر نرسد.

با داشتن کمی خلاقیت و استفاده از عناصر واضح و قابل درک، می‌توانید به طرز ماهرانه‌ای یک نرم‌افزار EdTech را برای افراد مختلف طراحی کنید.

6. طراحی با رعایت حریم خصوصی

سرانجام، ما در حال مقابله با یکی از بزرگترین چالش‌های EdTech هستیم. از آنجا که این نوع اپلیکیشن‌ها توسط یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها یعنی یادگیرندگان (عمدتا با سنین پایین) مورد استفاده قرار می‌گیرد، وظیفه‌ی شما این است که در برنامه‌ای که طراحی می‌کنید، حریم خصوصی آن‌ها حفظ شود.

یادگیرندگان امروزی در کنار فناوری با دستگاه‌های متعددی که در زندگی روزمره‌ی آن‌ها ریشه دوانده است، رشد کرده‌اند. این امر آن‌ها را به خبره‌ترین کاربران در طراحی UX تبدیل می‌کند.

نقش ارزشمند طراح UX در ایجاد اپلیکیشن‌های آموزشی آنلاین حتی بیشتر درک می‌شود، زمانی که با چالش‌های شرح داده شده، مواجه شوید.

نتیجه‌گیری

تلفن‌های هوشمند فقط ابزاری جهت رزرو بلیت، سفارش غذا و یا تماس گرفتن نیست.

آن‌ها رسانه‌هایی هستند که به ما امکان می‌دهند اطلاعات و دانش را دریافت و ذخیره کنیم. به همین دلیل امروزه یک گوشی هوشمند به ابزاری اصلی در فرآیند آموزشی تبدیل شده است.

برنامه‌های آموزش مجازی در حال تغییر روش آموزش هستند و شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های آموزش مجازی این پیشرفت را بیش از پیش متمایز می‌کنند.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که خود را با این تغییرات سازگار کنید.

همه‌ی ما با سیستم‌عامل های آموزشی بزرگ و شناخته شده کار کرده‌ایم و می‌دانیم چگونه می‌توانیم به نیازهای مشتریان خود گوش فرا دهیم، اهداف آن‌ها را ببینیم، راه‌هایی برای رسیدن به هدف به آن‌ها ارائه دهیم، و یک محصول زیبا و کاربردی را طراحی کنیم که برای آن‌ها مفید باشد.

و همواره به یاد داشته باشید که طراحی در هر برنامه‌ی آموزش آنلاین باید منحصر به فرد باشد تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرد تا افراد با آن برنامه ارتباط برقرار کنند.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا