ایده‌هایی برای تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن آموزشی

زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

ایده‌هایی برای تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن آموزشی

امروزه، کودکان و بزرگسالان بیش از پیش به طرفداران فناوری و تکنولوژی تبدیل شده‌اند، به خصوص بچه‌هایی که از سنین بسیار پایین به انواع ابزار دیجیتالی عادت کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این مسئله و وجود اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بی‌شمار آموزشی در بازار، منطقی است که روند طراحی برنامه‌ی آموزش الکترونیکی دشوارتر می‌شود.

اگر یک استارت‌آپ یا کارآفرین هستید و اگر تصمیم دارید بهترین برنامه‌ی آموزشی را بسازید، می‌توانید از این هشت ایده برای طراحی نرم‌افزار آموزشی خود استفاده کنید. این پیشنهادات مطمئناً با ایجاد امکانات بیشتر برای یادگیرندگان و مدرسان، در صنعت آموزش آنلاین تفاوت ایجاد می‌کند.

1. برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر AR

اولین ایده این است: توسعه‌ی یک نرم‌افزار آموزشی مبتنی بر AR برای آموزش یادگیرندگان به منحصر‌به‌فردترین روش.

با کمک برنامه AR، یادگیرندگان با استفاده از برنامه‌ی آموزشی دید سه‌بُعدی خواهند داشت. مدرسان می‌توانند از این نوع برنامه‌ها برای جلب توجه فراگیران و کمک به آن‌ها برای یادگیری دروس مختلف و تجربه‌ای واقع‌گرایانه استفاده کنند.

در ادامه به بررسی چند نرم‌افزار آموزشی تلفن همراه مبتنی بر AR می‌پردازیم:

  • XR Learn Hu

XR LearnHub یک برنامه‌ی AR / VR است که از یادگیری عملی و آنلاین در راستای (CNC) (کنترل عددی کامپیوتر) و فناوری i4 پشتیبانی می‌کند. این اپ توسط دانشگاه RMIT ، ملبورن استرالیا راه‌اندازی شده است.

امکانات:

این برنامه‌ی AR به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های‌ CNC دنیای واقعی و سناریوهایی مانند یک ماشین تراش چند‌محوری مجازی Okuma را در دنیای واقعی داشته باشید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از دوربین دستگاه، محیط خود را اسکن کرده و سپس با یک مدل واقع‌بینانه ارتباط برقرار کنید. از این اپلیکیشن می‌توان به عنوان یک سرگرمی و یا یک دوره‌ی آموزشی استفاده کرد.

این اپ در سیستم‌عامل iOS قابل دسترسی است.

(ویدئوی معرفی این اپ https://youtu.be/aYCh3gZbXvY)

  • VR Math

با استفاده از این اپلیکیشن دیگر لازم نیست فراگیران ریاضیات را انتزاعی بیاموزند، زیرا VR MATH هندسه را با نشان دادن آن به یادگیرندگان آموزش می‌دهد. این نرم‌افزار هم برای فراگیران و هم برای مدرسان بسیار مفید است.

امکانات:

این برنامه، هندسه، نمودارها و بردارها را به صورت سه‌بُعدی از طریق دو حالت AR و VR به کاربران نشان می‌دهد. این حالت تعاملی، یادگیری را بهتر و آسان‌تر می‌کند. این برنامه هم از قابلیت یادگیری انفرادی و دانش‌آموز‌محور و هم از یادگیری در کلاس‌های درس آنلاین پشتیبانی می‌کند. مدرس می‌تواند قسمت‌های مختلفی از مدل‌های AR را برجسته کند و اپلیکیشن نیز آن را برای یادگیرندگان تکرار می‌کند.

این اَپ در سیستم‌عامل iOS و اندروید قابل دسترسی است.

ویدیوی معرفی اپلیکیشن: https://youtu.be/BnpPkPTlkGs

  • Boulevard

بلوار بهترین برنامه‌ی واقعیت افزوده است که در آن تجربیات مبتنی بر هنر از طریق فناوری‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی به اشتراک گذاشته می‌شود. برنامه Boulevard که توسط گروهی از موزه‌داران، مدرسان و مهندسان ساخته شده است، یک معماری همه جانبه و یک تجربه‌ی فرهنگی را ارائه می‌دهد.

امکانات

برنامه‌ی Boulevard به شما امکان می‌دهد نقاشی‌ها و اشیای قیمتی را در فضای اطراف خود نگاه کنید، به آن‌ها نزدیک شوید و جنبه‌هایی از داستان‌های آن‌ها را که هرگز در نظر نگرفته‌اید، کشف کنید.

این اَپ در سیستم‌عامل iOS و اندروید قابل دسترسی است.

(ویدئوی معرفی این اپ https://youtu.be/X-bIOuHgi7E

  • GeoGebra

واقعیت افزوده‌ی GeoGebra یک برنامه‌ی نوآورانه است که فراگیران را به کشف هندسه در جهان پیرامون خود با استفاده از AR ترغیب می‌کند.

امکانات

این برنامه به کاربران امکان می‌دهد اشیای هندسی را روی هر سطح صافی در اطراف خود قرار دهند و این اشیا را از تمام زوایای ممکن کشف کنند. فعالیت‌های هدایت شده، کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق AR با اصول هندسه آشنا شوند.

این اَپ در سیستم‌عامل iOS، اندروید و لینوکس قابل دسترسی است.

  • جراحی لمسی Touch Surgery

این اپلیکیشن برنده‌ی جایزه در زمینه‌ی پزشکی است. Touch Surgery یک برنامه AR است که از AR برای شبیه‌سازی جراحی‌ها استفاده می‌کند.

این نرم‌افزار نه تنها به یادگیری تصویری کمک می‌کند، بلکه یادگیرندگان باید از تئوری در عمل نیز استفاده کنند.

امکانات

این برنامه‌ فرآیندهای مختلف جراحی را آسان و جذاب می‌کند و به یادگیرندگان تجربه‌ی آموزش عملی بیشتری در هر مرحله از جراحی می‌دهد. این برنامه بزرگترین پایگاه داده‌ی شبیه‌سازی در بین برنامه‌های تخصصی جراحی است و با 2.5 میلیون کاربر در سراسر جهان، بیشترین تعداد دانلود برنامه‌ی آموزش جراحی متعلق به Touch Surgery می‌باشد.

این اپ در سیستم‌عامل iOS و اندروید قابل دسترسی است.

2. برنامه‌ای برای کودکان استثنایی

دومین ایده، یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه برای کودکان استثنایی است. موبایل‌های مخصوص آن‌ها باعث می‌شود تا کودکان به راحتی از خانه خود یاد بگیرند و مطالعه کنند.

این نوع برنامه به ویژه برای یادگیرندگان با محدودیت‌های مختلف، که نمی‌توانند در کلاس‌ها و سخنرانی‌های روزانه شرکت کنند، توسعه داده خواهد شد. آن‌ها می‌توانند از این برنامه استفاده کنند و در کلاس‌های زنده شرکت کنند و با معلمان در زمان واقعی ارتباط داشته باشند.

این مدل از اپلیکیشن‌ها شکاف بین مدرسان و یادگیرندگان استثنایی را از بین می‌برد و برای آن‌ها بستری جهت یادگیری منظم فراهم می‌کند. بنابراین، ایجاد یک برنامه با این ایده‌ی منحصر به فرد به شما کمک می‌کند تا در میان دیگران متمایز شوید.

همچنین برای کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توان اپلیکیشن‌های آموزشی و یادگیری تهیه کرد که به آن‌ها در یادگیری مهارت‌های جدید، ارتباطات ، بازی و مهارت‌های زندگی روزمره کمک کند.

همچنین این اَپ می‌تواند به والدین در یافتن اطلاعات و یادگیری نحوه‌ی اداره و درمان کودکان مبتلا به اوتیسم یاری برساند. این برنامه یک نعمت بزرگ برای والدینی با این شرایط خاص در کار با فرزندانشان است.

در ادامه مثالی از این نوع اَپ‌ها را با یکدیگر مشاهده می‌کنیم:

  • The Sounding Out Machine  

این برنامه برای یادگیرندگان که با مشکل تلفظ کلمات دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار مفید است. این نرم‌افزار کلمات دشوار را هجا به هجا می‌خواند و به طور خلاصه، مشابه کمک‌های مدرسی که در کنار یادگیرنده نشسته، گوش می‌دهد و اصلاح می‌کند.

این نرم‌افزار با سیستم عامل iOS سازگار است.

3. برنامه‌ای برای زمان امتحانات

ایده‌ای دیگر، ایجاد یک برنامه‌ی اختصاصی تلفن همراه است که به یادگیرندگان کمک می‌کند تا در زمان امتحانات خود به راحت‌ترین روش مطالعه کنند، یاد بگیرند و مطالب را به خاطر بسپارند.

این نوع از اَپ به یادگیرندگان امکان تهیه‌ی لیستی از امتحانات، همراه با تاریخ و ساعت را می‌دهد و باعث برنامه‌ریزی بهتر آن‌ها می‌شود. همچنین می‌تواند یادگیرندگان و مدرسان را از طریق چت یا مکالمه‌ی تصویری به یکدیگر متصل کند.

4. طراحی بازی‌ها و مسابقات آموزشی

یکی دیگر از ایده‌های جالب، ایجاد یک برنامه‌ی آموزشی با بازی‌ها و آزمون‌های مختلف است که به تمامی گروه‌های سنی امکان می‌دهد تا از این بازی‌ها در کنار آموزش لذت ببرند.

آزمون‌ها و بازی‌های برنامه براساس دانش عمومی، سوالات ریاضی و گرامر خواهد بود و به یادگیرندگان کمک می‌کند تا در یک سیستم عامل یاد بگیرند و امتحان بدهند.

5. طراحی نرم‌افزار پرسش و پاسخ

شما به عنوان طراح، می‌توانید یک اَپ مبتنی بر پرسش و پاسخ برای یادگیرندگان ایجاد کنید تا سوالات مربوط به هر گونه موضوعی را ارسال کنند و مدرسان به سوالات آن‌ها پاسخ دهند.

این نرم‌افزار را می‌توان برای گروه‌های سنی مختلف فراگیران و مدرسان در سراسر جهان استفاده کرد و آن‌ها را در همه‌ی پلتفرم‌های آنلاین به یکدیگر متصل کرد. یکی از نمونه‌های موفق این نوع از اپلیکیشن Quora است که می‌توان با الهام گرفتن از آن برنامه‌ای فقط در راستای آموزش و یادگیری خلق کرد.

6. طراحی یک برنامه‌ی واژگان

مسلط بودن به واژگان زیاد یکی از مهارت‌های اساسی است که شما برای حضور در هر آزمون و مصاحبه‌ای نیاز دارید. همچنین بهبود مهارت در واژگان می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود.

برنامه‌ای که شامل آزمون‌ها، پازل‌ها و بازی‌هایی در راستای بهبود واژگان است، احتمالاً کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کند زیرا هم سرگرم‌کننده و هم آموزشی خواهد بود.

در گذشته، افراد دیکشنری جیبی به همراه داشتند. اما برای حل این مشکل می‌توانید یک بانک کلمه به نرم‌افزارتان اضافه کنید تا کاربران بتوانند برای بیان دقیق افکار خود به آن مراجعه کنند.

همچنین بهبود واژگان به کاربران در بهبود تلفظ، املا، اصطلاحات و نحوه‌ی نوشتن جملات نیز کمک می‌کند.

به علاوه می‌توانید یک ویژگی به آن اضافه کنید تا یادگیرندگان بتوانند رشد خود را پیگیری کنند و خودارزیابی انجام دهند.

7. یک برنامه‌ داستان‌سرایی

کودکان عاشق گوش دادن به داستان‌ها هستند و اگر با نرم‌افزاری که شامل داستان‌ها و فیلم‌های متحرک است، روبرو شوند، به سرعت به آن جذب خواهند شد.

حتی امروزه، مسئولان مدارس چند جلسه‌ی قصه‌گویی برای یادگیرندگان در طول دوره‌ی تحصیل ترتیب می‌دهند تا اخلاقیات را به آن‌ها بیاموزند. بنابراین، می‌توانید در پایان داستان یک پند اخلاقی را نیز برای آن‌ها قرار دهید. این اَپ کمک می‌کند تا یادگیری در کلاس برای یادگیرندگان جذاب و پر از سرگرمی باشد.

8. برنامه‌ی یادگیری زبان

بسیاری از افراد علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های مختلف هستند. برای چنین افرادی، برنامه‌ی یادگیری زبان آنلاین یک نعمت است که نه تنها به یادگیری یک زبان جدید بلکه به بهبود واژگان کمک می‌کند.

مثلا برنامه‌ی آموزش زبان Duolingo را در نظر بگیرید. با کمک Duolingo، مردم می‌توانند انگلیسی، آلمانی ، فرانسوی یا سایر زبان‌های مختلف را از طریق بازی‌ها و آزمون‌های مختلف و سرگرم‌کننده یاد بگیرند.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا