عوامل موثر بر یادگیری آنلاین

زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

عوامل موثر بر یادگیری آنلاین

مطلب ارائه‌شده در این مقاله به دنبال کشف چندین بُعد برای یادگیری آنلاین است. شناسایی ابعاد مختلف در یادگیری آنلاین شامل موارد اساسی و مهمی  است که امروزه از اهمیت زیادی برای دبیران برخوردار است. سوال اصلی این است:

چه عواملی در موفقیت یا شکست آموزش آنلاین نقش دارد؟

بر طبق نظرسنجی انجام شده از دانش آموزان مدارس آمریکا، 63 درصد از آنان معتقد هستند که کیفیت کلاس های آنلاین بسیار پایین تر از کلاس های حضوری بوده است.

این نتیجه باید تمام آموزگاران و مسئولین مدارس را به فکر فرو بَرَد تا برای اثر‌بخشی هرچه بیشتر کلاس های آنلاین تلاش کنند.

آموزش آنلاین

فرصت های یادگیری و رشد با استفاده از کلاس های آنلاین عملاً بی حد و حصر است. آموزش مبتنی بر اینترنت از موانع زمانی و مکانی معمول فراتر رفته و به یادگیرندگان این امکان را می   دهد که شبانه‌روز از هر گوشه ی دنیا به فرصت های یادگیری دسترسی پیدا کنند.

حال لازم است به بررسی موضوع زیر بپردازیم:

چگونه می توان کیفیت آموزش آنلاین را بهبود بخشید؟

دوره های آنلاین به روشی باورنکردنی برای دانشجویان و کارمندان برای پیشبرد آموزش یا پیشرفت در حرفه ی خود تبدیل شده است. تدریس یک دوره ی آنلاین به روش های مختلفی امکان پذیر است، بنابراین مهم است که معلمان مهارت های خود را با محیط یادگیری آنلاین سازگار یا توسعه دهند تا موارد مورد تدریس خود را برای یادگیرندگان موثر و جذاب کنند.

در ادامه شش استراتژی را که می توانید برای بهبود آموزش آنلاین خود استفاده کنید و دوره های مجازی خود را به یک تجربه ی موفق برای خودتان و یادگیرندگان تبدیل کنید، بررسی می کنیم.

1. با فراگیران آنلاین خود تعامل داشته باشید.

معلمان کلاس های آنلاین برای حفظ اثر یک جامعه ی یادگیرنده ی آنلاین، باید از همان ابتدا و در طول دوره، فراگیران را جذب و حمایت کنند.

اگر شما به عنوان معلم، خود به صورت تصویری در کلاس مجازی شرکت کنید به دانش آموزان نشان می دهید که هم قابل مشاهده و هم در دسترس هستید. همچنین اگر شما در ابتدای شروع کلاس و در بدو ورود دانش آموزان به آن ها خوش آمد بگویید و سلام و احوالپرسی کوتاهی داشته باشید، حس کلاس حضوری با تعامل بالا را برای یادگیرندگان تداعی خواهید کرد.

به دانش آموزان خود بگویید که در چه روزها یا بازه های زمانی ای آنلاین خواهید بود و چگونه آن ها می توانند خارج از این ساعت ها با شما تماس بگیرند.

از طریق ایمیل، انجمن ها یا شبکه های اجتماعی با دانش آموزان  خود در ارتباط باشید. زمانی که افراد متوجه وقت گذاشتن معلم خود می شوند و مشاهده می کنند که او در بحث ها حضور فعال دارد، آن ها هم برای شرکت کردن بیشتر تشویق می شوند.

از طریق این تعامل، شما همچنین می توانید با دانش آموزان خود روابط حرفه ای برقرار کنید و تجربه ی آن ها را بسیار شخصی تر و به یاد ماندنی تر کنید.

2. ایجاد یک محیط برای پشتیبانی از دانش آموزان

به عنوان یک معلم مجازی، شما این فرصت را دارید که یک انجمن آنلاین پشتیبانی برای دانش آموزان خود ایجاد کنید.

بهترین راه برای دستیابی به این هدف، تشویق به تعامل داشتن معلم با دانش آموز و تعامل دانش آموز با دانش آموز است.

دکتر جودیت وی. بوتچر (Dr.Judith V.Boettcher )، دکترای تخصصی و نویسنده ی کتاب راهنما برای انتقال آموزش و یادگیری به بستر وب،

A Faculty Guide for Moving Teaching and Learning to the Web

 راهکارهای زیر را پیشنهاد می کند:

  • در ابتدای دوره  ی آنلاین خود، با یک پست خودتان را معرفی کنید و شرکت‌کنندگان را تشویق کنید که یک بیوگرافی کوتاه یا یک معرفی کوتاه از خود در گروه ارائه دهند.
  • یک انجمن یا یک صفحه برای بحث ایجاد کنید (forum)  که در آن فراگیران بتوانند برای درخواست کمک و کمک به یکدیگر، با یکدیگر در ارتباط باشند.
  • گروه های کوچکی، مشابه گروه های مطالعاتی سنتی، برای راهنمایی و  حمایت از دانش آموزان تشکیل دهید.

این استراتژی ها فراگیران را ترغیب می کند تا به عنوان یک جامعه ی یادگیرنده، فعال باشند و با یکدیگر همکاری داشته باشند، که این امر برای همه ی افراد درگیر مزایایی دارد.

3. برای تعامل بهتر از ترکیبی از ابزارهای یادگیری استفاده کنید

امروزه، خوشبختانه ما با فناوری محیط های یادگیری مجازی مختلفی روبرو هستیم که به ما امکان همکاری و تعامل را می دهند. همان گونه که در کلاس حضوری بودیم.

همانطور که دکتر Boettcher می گوید، "انواع فعالیت هایی که اکنون به صورت آنلاین امکان پذیر است، انواع مختلفی از محیط های یادگیری موثر را ایجاد می کند."

بهترین معلمان آنلاین با استفاده از ترکیبی از فعالیت های همزمان و غیر همزمان، ترکیبی از سبک های یادگیری آنلاین با ابزارهای صوتی و تصویری شیوه ای جدیدتر و مشارکتی تر از یادگیری را ایجاد می کنند. کار با ترکیبی از فعالیت ها باعث جذابیت و هیجان انگیزتر شدن مطالب می شود و همچنین تعامل دانش آموزان با معلم و سایر فراگیران افزایش می یابد.

4. به صورت مداوم به دانش آموزان بازخورد ارائه دهید.

بازخورد یک مولفه ی اساسی در همه  ی محیط های یادگیری است، از جمله محیط آموزشی آنلاین.

به عنوان یک معلم مجازی، بازخورد شما به ایجاد یک تجربه ی یادگیری آنلاین کمک می کند که برای دانش آموزان آموزنده، جذاب و انگیزشی است. بازخورد شما باید در طول فرآیند آموزش به صورت مداوم اتفاق بیفتد، در اسرع وقت بازخوردی سازنده ارائه دهید تا دانش آموزان بتوانند به وضوح تشخیص دهند که کدام رفتارها یا مهارت‌ها باید بهبود یابند.

شما می‌توانید از طریق تمرینات مشارکتی، که به ارتقا تعامل با همسالان نیز کمک می کند، بازخورد گروهی ارائه دهید.

5. محتوای آموزش الکترونیکی خود را به گونه‌ ای طراحی کنید که موبایل از آن پشتیبانی کند.

درک اهمیت یادگیری از طریق موبایل برای معلمان دوره های آنلاین بسیار مهم است، زیرا دانش آموزان اکنون به استفاده از دستگاه های تلفن همراه خود برای یادگیری عادت کرده  اند.

در یک بررسی مشخص شد که 67٪ دانشجویان دانشگاه های آمریکا از دستگاه های تلفن همراه خود برای تکمیل تمام یا برخی از فعالیت های مربوط به دوره ی آنلاین خود استفاده می کنند.

آموزش آنلاین

یادگیری با موبایل دارای مزایای اساسی برای فراگیران است که به آ ن ها امکان می دهد به مطالب درسی روزانه و محتوای مربوطه در هر مکان و هر زمان دسترسی پیدا کنند. با اطلاعاتی به اندازه ی یک لقمه ی کوچک که به سرعت و به راحتی هضم می شود، فراگیران می توانند سریعا مطالب را فراگیرند که این امر به عملکرد و بهره‌وری کمک می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان به راحتی می توانند از طریق تلفن های هوشمند، لپ تاپ و تبلت به محتوای آموزش الکترونیکی شما دسترسی داشته باشند و نوع فرمت این فایل ها به گونه‌ ای باشد که تمامی دستگاه ها از آن پشتیبانی کنند. با این کار همچنین به دانش آموزان خود نشان خواهید داد که با نیازهای آموزش مدرن و فناوری مربوط به آن آشنا هستید.

6. از دانش‌ آموزان بخواهید به شما بازخورد بدهند.

حدوداً بعد از دو یا سه هفته پس از شروع کلاس، شما باید از دانش آموزان خود بخواهید که در مورد روند کار مستقیم و صادقانه بازخورد بدهند. این بازخورد باید شامل همه  ی موارد، از محتوا گرفته تا روش های تدریس باشد.

بهترین راه برای رسیدن به این هدف این است که این درخواست را با لحنی تا حدی رسمی بیان کنید، تا احترام بین شما و دانش آموزان حفظ شود.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا