چراباید از AR-VR یا ترکیبی از آنها استفاده کرد؟

زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

چراباید از AR-VR یا ترکیبی از آنها استفاده کرد؟

با افزایش روزافزون نیازهای متفاوت در یادگیری، ارائه‌ی آموزش موثر چالش‌ برانگیزتر از پیش شده است. هر موسسه‌ی آموزشی و یا هرگونه سازمانی که محتوای آموزشی ارائه می‌دهند در تلاش برای منحصر به فرد شدن و پیشی گرفتن از رقبای خود هستند.

استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یکی از راه‌حل‌های جذاب و یکتا برای این‌گونه مسائل است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

نظرسنجی و گزارشی در رابطه با واقعیت افزوده(The Augmented Reality) و واقعیت مجازی(the Virtual Reality) بیان می‌کند که 86 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که:

فناوری‌های XR[1] - واقعیت مجازی (VR) به عنوان یک جهان کاملاً دیجیتالی، واقعیت افزوده (AR) به عنوان پوششی بر دنیای دیجیتال و محیط‌ پیرامون و واقعیت ترکیبی (MR)[2] به عنوان ترکیبی ازReality)  VR(Virtual و AR(Augmented Reality)  به عنوان دستگاه‌هایی که به راحتی می‌توان آن‌ها را در دست گرفت و استفاده کرد (hand-held devices) و راه‌حل‌هایی برای mobile-first تا سال 2025 مورد تقاضا قرار خواهند گرفت.

شما می‌توانید از فناوری‌های AR استفاده کنید که تنها به استفاده از دستگاه‌های hand-held نیاز دارد، یا فناوری همه جانبه‌ای را که نیاز به سرمایه‌گذاری روی هدست یا عینک‌های VR دارد، انتخاب کنید.

در هر صورت، ادغام تکنولوژی AR/VR با LMS (learning management system) برای شما به یک ابزار قدرتمند برای پیشرو بودن در این مسیر تبدیل می‌شود و می‌تواند به صورت یکجا یا جداگانه مورد استفاده قرار گیرد تا از الزامات خاص پروژه شما پشتیبانی کند.

در این مقاله، ما مزایای یکپارچه‌سازی فناوری‌های VR و AR رادر امر آموزش با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تجربه‌هایی جذاب‌تر

به دنبال تغییر از عصر اطلاعات Information Age به عصر تجربه Experience Age، مدرسان نیز اجبارا با چالش‌‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند، زیرا یادگیرندگان منفعل و غیرفعال شده و دیگر مانند گذشته به دنبال کسب اطلاعات نیستند چرا که اطلاعات در همه جا و هر زمانی قابل دسترس است، در نتیجه یادگیرنده در جستجوی کسب تجربه‌های جدید و جالب‌تر خواهد بود.

فناوری‌های AR و VR به شما امکان می‌دهند تجربه‌های یادگیری متفاوتی را ایجاد کنید که از دیگر موارد مشابه متمایز است و میزان یادگیری و درک مطلب را بهبود می‌بخشد.

به عنوان مثال، Lenovo از واقعیت مجازی VR برای تأثیرگذاری روی کارکنان جدید خود استفاده می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که اتخاذ این فناوری به اعضای جدید تیم اجازه می‌دهد تا دو برابر بیشتر از تماشای یک ویدئو یا مطالعه‌ی یک متن، اطلاعات کسب کنند.

با کمک تکنولوژی AR به صورت از راه دور remote نیز می‌توان در راستای تسهیل اقدامات کارکنان در طول کار به صورت آنلاین و یا در دوران قرنطینه استفاده کرد.

به لطف قابلیت دسترسی بیشتر فناوری‌ها، یادگیرندگان این فرصت را پیدا می‌کنند تا با الگوهای خاصی که در زندگی واقعی برای آن‌ها غیرقابل دسترسی است، ارتباط برقرار کرده و تجربه‌های جدید به دست آورند.

از دیدگاه تجارتی، تکنولوژی به شما -به عنوان ارائه دهنده‌ی فناوری‌های VR و AR - امکان می‌دهد فراگیرانی را که معمولاً از شرکت در برخی رشته‌های خاص خودداری می‌کنند را وارد آن حوزه کنید.

شخصی‌سازی

همه‌ی فراگیران در دنیای دیجیتال به یک میزان و اندازه مطالب آموزشی را یاد نمی‌گیرند. تلفیق فناوری‌های جدید - مانند فناوری‌های همه جانبه immersive technologies همچون VR و AR، هوش مصنوعی و machine learning- می‌توان نیازهای فردی هر فراگیر را به روش‌های زیر تأمین کند:

نزدیک شدن محتوا و یادگیرنده: یادگیرنده می‌تواند اشیای مجازی را از صفحه نمایش خارج کرده، آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کند و در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهد.

استفاده از عناصر حواس چندگانه Multi-sensory: فناوری‌های VR و AR شامل تمام حواس بصری، شنیداری، لامسه و حرکتی است. این مسئله برای فردی که برای یادگیری برروی یک حس خاص تکیه می‌کند، آموزش را به نوعی شخصی‌سازی می‌کند.

قابل قبول بودن اشتباهات: فراگیران ریسک گریز در تجربیات جدید خود اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورند.

همچنین همکاری با یکدیگر مورد تشویق قرار می‌گیرد و هنگامی که تکنولوژی به صورت گروهی ارائه می‌شود، فناوری‌ها جنبه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرند. یادگیرندگان به صورت گروهی برای بهبود عملکرد تیم و ارائه‌ی ایده‌های جایگزین با هم کار می‌کنند.

این عناصر به خلق یک تجربه‌ی یادگیری احساسی و به یاد ماندنی کمک می‌کند که یادگیرندگان احتمالاً آن را به دیگر همسالان خود توصیه می‌کنند و میان هم به اشتراک می‌گذارند.

برآورد دانش و پیگیری آن

در مسائل آموزشی اندازه‌گیری میزان موفقیت یادگیرندگان از نظر عملکرد و همچنین مقدار اثربخشی دوره، کاری پیچیده و سخت است.

تطبیق فناوری‌های XR فرصتی را برای نظارت بر توانایی فراگیران با دوره‌های آموزشی از نظر ذهنی، جسمی و عاطفی ایجاد می‌کند.

  • برای مدرسان، از چنین داده‌هایی می‌توان برای شکل‌دهی مناسب دوره‌های آموزشی و تمرکز بر نقاط ضعف فراگیر استفاده کرد.
  • برای یادگیرنده، به آن‌ها کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را به وضوح تجسم کنند و در نتیجه مهارت‌های مورد نیاز را پرورش داده یا بهبود بخشند.

سناریوهای آموزشی متمایز و با ریسک و خطر کم‌تر

علاوه بر ارائه‌ی‌ داده‌های جامع در مورد اثربخشی یک برنامه‌ی آموزشی، شبیه سازی AR و VR در پروژه‌های آموزش مجازی می‌تواند یادگیرندگان را در شرایطی مانند شرایط واقعی زندگی قرار دهد.

برای مثال، یک جراح آینده را که اولین عمل خود را انجام می‌دهد یا دندانپزشک اطفال را تصور کنید.

ادغام این فناوری‌ها در LMS می‌تواند به شما کمک کند سناریوهایی را ایجاد کنید که اغلب برای یادگیرندگان در حال یادگیری و در زندگی واقعی غیرممکن، خطرناک یا بسیار استرس‌زا است. استفاده از این فناوری‌ها یک نوع تجربه‌ی تمرین مجازی جدید است که باعث تحقیق و آزمایش می‌شود و و هیچ خطر بالقوه‌ای برای هیچ یک از طرفین وجود ندارد.

(ترجمه‌ی جدول: میزان استفاده از فناوری AR در رشته‌های مختلف آموزشی

مهندسی 12.8% - آموزش‌های پزشکی 11.6% - آموزش کارمندان 7% - آموزش زبان 5.8% - آموزش به یارگیرندگان استثنایی 4.7% -  آموزش پیش‌دبستانی 3.5%)

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

استفاده از فناوری‌های XR موجب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

کمپانی فورد Ford از یک دهه پیش استفاده از فناوری‌های VR را برای کاهش استرس فیزیکی مشاغل مربوط به مونتاژ آغاز کرد. این شرکت ادعا کرده است که استفاده از این فناوری منجر به آسیب‌های کم‌تر، ارزان‌تر شدن تغییر ابزارها، افزایش کیفیت و سریع‌تر شدن زمان ارائه‌ی محصول به بازار شده است.

ادغام ماژول[3] VR در سیستم آموزشی شرکت‌ها به معنای صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به سفرها و ماموریت‌ها، تجهیزات مختلف و هزینه‌های مرتبط با مکان و محل شرکت است چراکه در نتیجه بسیاری از این موارد به دنیای دیجیتال منتقل می‌شود.


[1] واقعیت تعمیم‌یافته (Extended reality‎) همین‌طور با نام دیگر واقعیت گسترش‌یافته، با نام اختصاری (XR) یک اصطلاح عام در رابطه با چندین فناوری جدید و نوظهور است که برای ایجاد تجربه‌های جدید دیجیتال، استفاده‌های شایان توجهی از آن می‌شود. این اصطلاح با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

[2] واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality XR – نتیجه‌ی ترکیب دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال است. به عبارت دیگر واقعیت ترکیبی اشیای مجازی را به دنیای واقعی متصل می‌کند و کاربر را قادر می‌سازد تا با اشیاء مجازی تعامل داشته باشد.

 

[3] ماژول (module) در واقع يک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که براي نمايش محتوا يا انجام يک عمليات خاص استفاده مي‌شود. هر ماژول فراهم آورنده‌ی بخشي مجزا از قابليت‌هايي است که مي‌توانيد با نصب آن ماژول در پنل مدیریت وب سایت، ابزار و یا امکانات به صفحات وب سايت خود اضافه کنيد. درواقع محتوا و طرح کلي صفحات به‌وسيله‌ی ماژول‌ها و چيدمان آن‌ها در صفحه تامين مي‌شود.)

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا