بررسی نحوه‌ی استفاده از VR-AR در LMS مربوط به حوزه های مختلف

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

بررسی نحوه‌ی استفاده از VR-AR در LMS مربوط به حوزه های مختلف

آموزش در شرکت‌ها و کمپانی‌ها

اغلب مشاغل، VR را در فناوری‌های LMS و AR ادغام می‌کنند تا مجموعه مهارت‌های زیر را میان کارمندان خود توسعه دهند:

  • مهارت‌های تجاری و مهارت‌های نرم[1] (مذاکره، فروش، شبکه‌سازی networking و غیره)
  • آموزش پشتیبانی از مشتری (سناریوهای واقعی در مورد حل مشکلات،

اخلاق کاری و غیره)

  • آموزش انطباق‌پذیری (آزار و اذیت دیدن، گوناگونی، نقص و غیره)
  • پذیرش سازمانی[2] (تاریخ، بنیانگذاران، چشم انداز شرکت و غیره)
  • استخدام (آموزش مدیران بخش منابع انسانی)

VR/AR برای علم

مسلما به این مسائل آگاه هستیم که تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند پرهزینه و آزمایش می‌تواند خطرآفرین باشد.

فناوری‌های در حال ظهور، تجسم داده‌های قابل دسترس، اکتشافات بصری و فضایی امن را برای آزمایش به ارمغان می‌آورند.

VR/AR برای کودکان و دانشجویان

این فناوری‌ها می‌توانند کتاب‌های درسی را زنده کرده و فرآیند یادگیری را سرگرم کننده کنند.

یادگیرندگان می‌توانند بدون شرایط ریسک‌پذیر در مورد اشیای تاریخی، فرهنگ‌های دیگر و کشورها بدون ترک کلاس درس بیاموزند.

تنها تجهیزاتی که آن‌ها احتیاج دارند تلفن هوشمند یا یک عینک AR است.

VR/AR برای آموزش مراقبت‌های بهداشتی

LMS های مراقبت‌های بهداشتی که آموزش پزشکی و آموزش آناتومی انسان را ارائه می‌دهند، نیاز به یادگیری عمیق دارند. فناوری‌های XR شبیه‌سازی‌هایی را ارائه می‌دهد که فرآیند یادگیری را به شدت تسهیل می‌کند و محیط‌هایی برای تمرین بدون استرس ایجاد می‌کند.

فراگیران می‌توانند در یک واقعیت کاملاً شبیه‌سازی شده بیماران مجازی را معاینه و ویزیت کنند، جراحی انجام دهند و آموزش‌های مربوط به آناتومی انسان را ببینند. علاوه بر این، عناصر آموزش با مایه‌ی بازی و سرگرمی تجربه‌ی یادگیری را به یاد ماندنی‌تر می‌کند.

مثال‌های واقعی برای الهام گرفتن از آن‌ها

در ادامه، ما لیستی از پروژه‌هایی را تهیه کرده‌ایم که فناوری‌های VR/AR را در آموزش ارائه می‌دهند یا تصمیم گرفته‌اند که تکنولوژی واقعیت مجازی را به LMS خود اضافه کنند.

  • Vreddo

این تکنولوژی آموزش و تعلیم، ارائه دهنده‌ی راه‌حل‌های خلاقانه و آسان در حوزه‌ی آموزش است:

  • کلاس‌های درس  Classrooms
  • آزمایشگاه‌های آموزشی Training laboratories
  • ماژول‌های آموزشی   Learning modules
  • Demonstration[3]

مأموریت VReddo این است که از پذیرش فناوری جدید به عنوان ابزاری برای افزایش اثربخشی برنامه‌های یادگیری و توسعه‌ی شرکتی برای سازمان‌ها حمایت کند. برای موسسات آموزشی رسمی، ادغام چنین راه‌حل‌هایی به معنای بهبود مراحل ثبت‌نام، تکمیل و درآمد بیشتر است.

  • Vuforia Chalk

این نرم‌افزار با فناوری واقعیت‌افزوده در سطح سازمانی برای رسیدگی‌ به فعالیت‌های از راه دور ارائه شده است.

در اکثر مواقع لازم است که مشکلات پیش آمده سریع حل شوند و همچنین به دستورالعمل‌های حرفه‌ای، پشتیبانی و تخصص نیاز است.

با کمک AR، متخصصان می‌توانند حاشیه‌نویسی‌های دیجیتالی digital annotation را بر روی دسکتاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه خود ترسیم کنند، یادداشت‌های خود را به اشیاء فیزیکی سه بعدی واقعی بچسبانند و در نتیجه کمک یا راهنمایی مورد نیاز را ارائه دهند.

  • VRLearn

VR Learning یک سیستم مدیریت یادگیری است که برای آموزش در کمپانی‌ها و آموزش در بخش پزشکی طراحی شده است. این برنامه ویژگی‌هایی مانند تألیف دوره متمرکز بر VR ، مدیریت کاربر، مدیریت دوره، تألیف دوره، تجزیه و تحلیل و ارزیابی را ارائه می‌دهد.

  • Labster

Labster به دلیل ارائه‌ی شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی، مشهور است. به گزارش Techcrunch «وب‌گاهی است که در زمینه‌ی خبررسانی، تجزیه و تحلیل فناوری‌ها فعالیت می‌کند.» موسسات آموزشی مانند هاروارد، استنفورد، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و MIT از این فناوری استفاده می‌کنند.

این استارتاپ از زمان شیوع COVID-19 جدیدترین فناوری‌ها را به عنوان جایگزینی برای تجهیزات گران قیمت و آزمایشگاه‌های علمی ارائه کرده است.

این فناوری به شما امکان می‌دهد کلاس‌های آزمایشگاهی را بدون کاهش کیفیت در برنامه‌ی یادگیری به صورت آنلاین بگنجانید. در نتیجه آموزش آنلاینی با کیفیت بالاتر و با هزینه‌های کمتر برای خرید و نگهداری تجهیزات گران قیمت مورد نیاز برای آزمایشگاه فیزیکی را امکان‌پذیر می‌سازد.

  • Velpic

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی، در حقیقت، Velpic اولین شرکتی بود که ایجاد درس‌های مرتبط با VR را به طور صحیح در LMS خود معرفی کرد. هدف ساده بود: ولپیچ می‌خواست هنگام ایجاد درس VR سفارشی (که فقط یک مرورگر و یک دوربین 360 درجه لازم بود) از پیچیدگی آن بکاهد و این فناوری را برای هر شغلی در دسترس قرار دهد.

«یادگیری واقعیت مجازی یک تجربه‌ی یادگیری جذاب و سرگرم‌کننده است که منجر به افزایش سطح علم و دانش‌ می‌شود. علاوه بر این، جذابیت VR به این معنی است که افراد نیز تمایل دارند در آموزش VR شرکت کنند. در بسیاری از شرایط و طبق قانون، مشاغل ملزم به ارائه‌ی محتواهای آموزشی هستند و ما به آن‌ها این فرصت را می‌دهیم که این آموزش را به شیوه‌ای لذت‌بخش و نوآورانه با مزایای اضافی ارائه دهند تا اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب قرار گیرد. این امر می تواند منجر به مزایای دیگری از جمله رعایت بهداشت و ایمنی بهتر، کارکنان ماهرتر و کاهش خطرات در محل کار شود. »

Russell Francis ، مدیر اجرایی ، Velpic

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که ادغام آموزش AR/VR در سیستم مدیریت یادگیری LMS یا هر محصول نرم‌افزاری آموزشی دیگر مزایای ملموس و امکان اندازه‌گیری اثربخشی یادگیری را به همراه دارد. علاوه بر این، این فناوری‌ها به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که در کجا می‌توان و باید پیشرفت‌هایی انجام داد.


[1] . مهارت‌های نرم (Soft skills) ترکیبی از مهارت‌های افراد، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، شخصیت یا ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، ویژگی‌های شغلی، هوش اجتماعی و ضریب هوش هیجانی، میان دیگران است که باعث می‌شود افراد بتوانند در محیط خود حرکت کنند، با دیگران به خوبی کار کنند، عملکرد خوبی داشته و با تکمیل مهارت‌ها به اهداف خود برسند.

[2] . پذیرش سازمانی Onboarding مکانیزمی است که در آن کارکنان جدید دانش، مهارت و رفتار لازم را برای این که عضو موثری در سازمان شوند به دست می‌آورند.

[3] . شامل نشان دادن دلیل یا اثبات، توضیح یا شفاف سازی با استفاده از مثال یا آزمایش است. به بیان ساده‌تر، Demonstration یعنی «به وضوح نشان دادن یک مطلب»

 

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا