راه‌های مؤثر و جذاب برای آموزش مجازی

زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

راه‌های مؤثر و جذاب برای آموزش مجازی

 

راه‌های اثبات‌شده‌ای برای موثرتر و جذاب‌تر کردن آموزش وجود دارد. تکنیک‌هایی جامع که برای همۀ انواع مخاطب اعم از مشتریان، شرکا، کارمندان، مهارت‌آموزان و دانش‌ها به طور یکسان قابل استفاده هستند.

 

 

 قبل از اینکه در مورد این تکنیک‌ها صحبت کنیم و شیوه‌های اثربخشی و تعامل را به بحث بگذاریم، باید به شما یادآوری کنیم که مرتبط و جذاب بودن محتوای آموزشی برای مخاطب یک ضرورت است. ما نباید فراموش کنیم که یادگیری یک عمل اختیاری و داوطلبانه است، بنابراین حتما از خود بپرسید: آیا این دانش به هیچ وجه به مخاطبان من کمک خواهد کرد؟ آیا آنها با فراگیری این مطالب در کاری که انجام می‌دهند پیشرفت می‌کنند؟ اگر پاسخ مثبت است، پس شما در مسیر درستی برای موفقیت قرار دارید!

 

 

 ده نکته برای داشتن آموزشی مؤثر و جذاب

1. قالب خود را هوشمندانه انتخاب کنید. بیشتر از ویدئو و انیمیشن استفاده کنید!

ما می‌دانیم که ویدئو به‌یادسپاری را تقویت ‌می‌کند و بی‌شک جذاب‌ترین قالب است، زیرا بیشتر حواس ما را درگیر تجربۀ یادگیری می‌کند. شما قادرید تا ویدئو را براساس نیاز مخاطبانتان شخصی‌سازی کنید و هم‌چنان قابلیت انتقال پیام اصلیتان را حفظ نمایید. از آنجایی که شما طیف وسیعی از قالب‌ها را برای انتخاب دارید (نمایش، اسکرین رکوردینگ، موشن‌پیکچر، انیمیشن و...)، می‌توانید محتوای خود را با اهداف مختلف آموزشی تطبیق دهید و پیام‌های متمایز را به‌طور بی‌نقص منتقل کنید.

 

 

2. تعامل را افزایش دهید!

شما باید فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از تعامل بیشتری برخوردارند، زیرا تعامل یکی از ارکان یک تجربه یادگیری جذاب و به‌یاد‌ماندنی است. آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها، پرسش‌و‌پاسخ، چالش‌ها و ارزیابی‌ها همگی می‌توانند قبل، در طول و بعد از دوره اضافه شوند. این فعالیت‌ها یادآوری را بهبود می‌بخشند و به فراگیران کمک می‌کنند تا دانش تازه کسب‌شدۀ خود را در موقعیت‌های متمایز به کار ببرند. علاوه بر این، تعاملات درگیری با آموزش و به‌یادسپاری را تقویت می‌کند و در عین حال به اندازه‌گیری میزان پیشرفت نیز کمک می‌کند.

 

 

3. یادداشت‌برداری را تسهیل کنید.

مطمئن شوید که فراگیران شما می‌توانند بدون دردسر و به شکل مناسب در همان محیط آموزشی یادداشت‌برداری کنند و آنها را برای مشاهده در آینده ذخیره کنند. یادداشت‌برداری تمرکز را بهبود می‌بخشد، یادگیری فعال را تقویت می‌کند و فهم موضوع را آسان می‌کند و به فراگیران کمک می‌کند آنچه را که به آنها آموزش داده می‌شود به یاد بسپارند.

 

 

4. محتوا را به زندگی واقعی پیوند دهید.

شما باید از فراگیران خود بخواهید تا آموخته‌های خود را تمرین کنند و در مورد موقعیت‌های واقعی که می‌توانند از دانش خود استفاده کنند، فکر نمایند. چالش‌های شما می‌توانند دانش‌آموزان را به تفکر در مورد کاربرد واقعی محتوای آموزشی دعوت کنند، مانند: «بر اساس آنچه امروز آموخته‌اید، چه چیزی را در فعالیت‌های روزانه‌تان تغییر خواهید داد؟»

 

 

5. صریح و واضح باشید.

 

برای برقراری یک ارتباط بدون نقص باید اطمینان حاصل کنید که هیچ جایی برای شک در مورد پیامی که منتقل می‌کنید وجود ندارد. این بدان معناست که برای مثال، اگر از اصطلاحات فنی استفاده می‌کنید، باید توضیح دهید که هر اصطلاح به چه معناست. علاوه بر این، باید به یاد داشته باشید که موارد غیر ضروری را اصلاح و خلاصه کنید زیرا مختصر و دقیق بودن محتوا ارجح است. اگر نیاز به گنجاندن اطلاعات بیشتر و ارائۀ سطح عمیق‌تری از محتوا دارید، آن را به عنوان منبع در بخش پیوست‌ها اضافه کنید. نخواهید مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید و اجازه ندهید اطلاعات جانبی پیام اصلی شما را مخدوش کند.

 

 

6. غیررسمی و خودمانی باشید.

مگر اینکه الزامی برای رسمی بودن وجود داشته باشد، باید آموزش خود را ساده و غیر رسمی کنید. از افراط کردن در این مسیر بپرهیزید، اما به یاد داشته باشید که اگر فرادهنده خودمانی و در دسترس به نظر بیاید، برقراری ارتباط با او و احساس مشارکت در یک فعالیت آسان‌تر است.

7. با قدرت شروع کنید و به پایان برسانید.

درست مانند هر ارائۀ دیگری، یک استقبال گرم و یک شروع قوی توجه مخاطبان شما را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید با یک سؤال، یا با یک سناریوی "تصور کنید اگر" یا با آمارهای جالب شروع کنید. مهمتر از همه، ارائه‌دهنده یا راوی شما باید پرانرژی و دارای لحن و حالت دوستانه باشد. هر یک از مخاطبان باید احساس کنند که مستقیماً با آنها صحبت می‌شود. به طور مشابه، برای یک پایان‌بندی با کیفیت، یک جمع‌بندی خوب اساسی است. فهرست کردن نکات اصلی که فراگیر باید به خاطر بسپارد و رجوع به اهداف و مزایای آموزشی برای فراگیران، می‌تواند یک راه خوب برای یک پایان مناسب باشد.

 

 

8. به مخاطبان اجازۀ دسترسی دوباره بدهید و در صورت نیاز دنباله‌ای برای مطالب بسازید.

باید به مخاطبان شما اجازه داده شود که در هر زمان که نیاز باشد و هر چند بار که لازم است به دوره برگردند. همچنین می‌توانید محتوای آموزشی اضافی و فرصت‌های گفتگوی متعدد ارائه دهید. به هر حال توصیه می‌کنیم که حس تداوم را به مخاطبانتان القا کنید.

9. موانع فنی را بردارید

شما باید یک پلتفرم آموزشی پیدا کنید که بتواند یک تجربه آموزشی ساده و لذت‌بخش را ارائه دهد. اگر افراد از جزئیات ورود به سیستم یا میزان قابلیت‌های پلتفرم ناامید شوند، یادگیری آنها مختل می‌شود. ناامیدی و استرس اثربخشی آموزش شما را از بین می‌برد.

 

 

10. اندازه‌گیری، تحلیل و اصلاح

شما باید در مورد اهداف یادگیری و اهداف تجاری خود کاملاً واضح باشید، تا بتوانید پیشرفت خود را اندازه‌گیری کرده و اقدامات خود را بازبینی کنید. اندازه‌گیری نتایج تنها راه برای اصلاح است. مهم است که ارزیابی کنید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست، تا بتوانید محتوا و پیشنهادات آموزشی خود را در حین پیشرفت کار اصلاح کنید.

 

 

اینها ده توصیۀ برگزیدۀ ما برای مؤثر و جذاب کردن آموزش شما است. مهم است که به اندازه‌گیری نتایج و تجزیه و تحلیل بازخورد مخاطبان خود ادامه دهید تا بتوانید در هر زمان، هرنقطه‌ای از کار را که نیاز است اصلاح کنید.

هم‌چنین، قبل از اینکه دوره‌ای را برای کل مخاطبان خود راه‌اندازی کنید، می‌توانید آن را با گروه کوچک‌تری از مخاطبان به اشتراک بگذارید و بازخورد آنها را دریافت کنید تا بتوانید قبل از پخش گسترده، اصلاحات لازم را انجام دهید.

 

 
نویسنده : علی امانت
ویراستار : مریم نوری‌نیا